Juni 2017

Lailat al qadr

21.6.2017

Ödets Natt är årets viktigaste natt för Muslimer. Det är natten då den Heliga Koranen, uppenbarades för Profeten Muhammad.

Den här natten kallas även Ödets Natt och det är en stor välsignelse att läsa Koranen nu. Exakt datum för natten anges inte, de troende kan bara ana om natten de väljer att sitta uppe och läsa är den rätta eller inte.

Natten då Koranen uppstod kallas Lailut u-Quadr (på svenska ”koranens natt” eller ”kraftens natt”). Al-qadr betyder på svenska kraft, makt eller allmakt. Koranens första suror (96:1-5) gavs till profeten Muhammed under månaden Ramadans tjugoförsta natt. Enligt den nedtecknade islamiska traditionen om Muhammeds liv (hadith) kan det även ha skett under någon annan av de tio sista dagarna under Ramadan. Under Koranens natt ber muslimerna mer än under någon annan natt under Ramadan eller under andra tider på året. Då den exakta natten för händelsen inte är känd, försöker muslimerna ägna sig åt böner och annan gudstjänst under Ramadans tio sista nätter. Enligt Koranen är gudstjänsterna som gjorts under natten al-qadr mycket värdefulla.

Suran 97:3-5:

Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader. Då stiger änglarnas härskaror och Anden ned med sin Herres tillstånd för [att utföra] alla [Hans] uppdrag. Den [Natten andas] fred till dess dagen gryr!

().


Munksnäs moské, Munksnäsallén 4, Helsingfors
Nationell
Kristen
Judisk
Islamsk
Buddhistisk
Hinduisk och Krishnamedveten
Juni 2017