Suomen Lions-liitto ry, piiri 107-N

LC Helsinki /

Malmittaret

Mimosa kiittää myöntämästämme matka-avustuksesta

Myönsimme lukiota käyvälle Mimosalle matka-avustusta Skotlannin matkaa varten. Mimosa on lähettänyt meille kirjeen, jossa hän kiittää saamastaan avustuksesta ja kertoo matkasta.  Mukana on myös muutamia kuvia.

Hei!

Kiitos vielä kerran antamastanne avustuksesta! Matka oli todella hyödyllinen ja sain paljon uusia ajatuksia sekä varmuuden siitä, että haluan todella tulevaisuudessa löytää itseni Skotlannista opiskelemasta.

Lähdimme siis matkaan viikko sitten sunnuntaina, illalla saavuimme ensimmäiseen kohteeseen eli Edinburghiin. Ehdimme illalla vain hiukan fiilistellä kaupunkia ja sitten palasimme hostelliin nukkumaan. Seuraavana aamuna tapasimme Edinburghissa opiskelevia suomalaisia: yksi opiskeli kemiaa, toinen klassisia aineita ja kolmas kuvitusta Edinburgh College of  Artin puolella. Kuvitusopiskelijan olimme sattumalta tavanneet Suomessa lentokentällä, hän oli yhden ryhmäläisemme tuttu ja palasi samoilla lennoilla Edinburghiin. Suomalaisopiskelijat näyttivät meille hieman kampusta ja kertoivat brittiläisestä hakusysteemistä. Vaikka perustiedot olivat jo hallussa, heiltä sai hyviä uusia pointteja ja oli muutenkin hyvä   kuulla heidän tarinoitaan opiskelijaelämästä. Sen jälkeen lähdimme utustumaan Edinburgh College of Artiin, jossa keskityimme valokuvaukseen ja animaatioon. Mukana oli kummankin opiskelija, mutta opettajat pitivät kierrokset omien osastojensa läpi. Opettajat olivat ihan hirveän innostuneita opettamistaan aineista, joten koulusta jäi todella hyvät   mielikuvat. Pääsimme myös katsomaan ykkösvuosikurssilaisten taidenäyttelyä, jonka jälkeen käväisimme vielä Edinburgh Castlen edustalla maisemia katsomassa. Sitten olikin jo aika lähteä kohti juna-asemaa ja Aberdeenia.

Junamatka kesti pari tuntia, junassa oli vika ja jäimme jollekin väliasemalle jumiin. Junassa oli mukavaa istua ja katsella maisemia: meidän matkakohteemme olivat Skotlannin kolme suurinta kaupunkia, joten oli   mielenkiintoista nähdä myös maaseutua ja lampaita. Rannikko oli todella kaunista. Aberdeenissa olimme aika myöhään illalla, joten menimme suoraan hostellille ja nukkumaan. Seuraavana päivänä jätimme laukut juna-asemalla säilöön ja sitten lähdimme bussilla yliopistolle. Aberdeenin yliopisto on hieman kauempana keskustasta, ja kaikki rakennukset ovat pienellä alueella, jopa opiskelija-asuntolat. Saimme hyvän kierroksen paikalliselta historianopiskelijalta ja myöhemmin kansainvälisistä hakijoista vastaava työntekijä kertoi koulusta ja vastaili kysymyksiin. Lounastimme kahden suomalaisopiskelijan kanssa yliopiston ruokalassa ja sitten pääsimme vielä käymään Aberdeenin yliopiston kirjastossa. Kirjasto on todella korkea ja se   on aika uusi, meille kerrottiin että kuningatar avasi sen virallisesti.  Aberdeenin yliopistossa oli panostettu myös suureen urheilukeskukseen. Luulen että se johtuu siitä, että Aberdeen on kuitenkin pienempi kaupunki  kuin Glasgow ja Edinburgh, joten koulusta on haluttu tehdä houkutteleva opiskelijoille. Yliopisto vaikutti aivan ihanalta, mutta valitettavasti siellä ei ollut ollenkaan taideaineita, joten se täytyy sulkea pois   laskuista. Kahvittelimme ja ostimme tuliaisia vielä Aberdeenin keskustasta, illalla oli taas aika lähteä matkaan.

Glasgow'ssa olimme hieman pidempään, saavuimme tiistai-iltana ja lähdimme torstaiaamuna Edinburghin lentokentälle. Hostellimme oli suuren ja kauniin Kelvingrove Parkin kupeessa kukkulalla (jonne oli kamalaa raahata matkalaukkua) ja Glasgow'n yliopiston torni näkyi kauniisti pienen joen vastakkaisella puolella. Ensimmäisenä iltana käväisimme keskustassa vain kaupassa ja kahvilassa, seuraavana aamuna meillä oli vapaa-aikaa kierrellä kaupungissa. Kiertelimme kauppoja, lounaaksi söimme fish 'n' chipsit ja sitten kokoonnuimme taas hostellille. Alkoi sataa, ensimmäistä kertaa kunnolla vaikka melkein koko reissumme ajan oli kovinkin periskottilaisen harmaa sää. Ei se kuitenkaan haitannut, koska sade oli ihan odotettavissa.   Glasgow'n yliopistolla tapasimme taas kaksi suomalaista opiskelijaa, jotka esittelivät koulun rakennuksia. Esittelykierroksen jälkeen kävelimme ravintolaan, jonne meillä oli varaus: ravintola oli todella tunnelmallinen ja siellä oli mukavaa viettää iltaa. Eräs tarjoilija halusi oppia suomea ja yritti opettaa meille gaelia, mutta ihan niin nopeasti eivät lauseet mieleen jääneet. Syömisen jälkeen nautiskelimme vielä parin kaverin kanssa ravintolan tunnelmasta ja lähdimme sitten vähän kiertelemään kaupunkia. Käväisimme The Royal Conservatoire of Scotlandin ovella, koska aion ainakin sinne hakea lavastusta opiskelemaan. Viimeisen illan hassut sattumukset olivat mukavat hyvästit Glasgow'lle. Tapasimme esimerkiksi todella mukavan suomalaisen ihan sattumalta metrossa (Skotlannissa on yllättävän paljon suomalaisia!) ja juttelimme sitten siinä kaikenlaista.

Torstai-aamuna odotti lähtö kotia kohti. Nukuimme huonekavereideni kanssa pommiin, mutta ehdimme kuitenkin aikaiselle aamiaiselle. Junailimme Glasgow'sta Edinburghiin ja sieltä bussilla lentokentälle. Lentomme oli vähän myöhässä ja vaihtoaikaa Arlandassa ei alunperinkään ihan hirveästi, joten vaihto oli vähän kuumottava, ehdimme kuitenkin.

Reissu oli mahtava, mutta ihan hirveän lyhyt - tuntuu ihan oudolta olla taas Suomessa. Paljon jäi näkemättä ja kokematta, joten jo nyt kalvaa kaipuu takaisin. Skotlannissa oli hyvä olla, ihmiset olivat niin mukavia ja yleistunnelma oli jotenkin aivan erityinen. Aikaisemmin ajattelin hakevani opiskelemaan Skotlannin lisäksi Englantiin ja Walesiin, mutta matka sai   Skotlannin tuntumaan parhaalta vaihtoehdolta. Tietysti ilmainen opiskelu on yksi tärkeä syy (muualla Isossa-Britanniassa lukukausimaksut voi myös saada velkana ja maksaa ne sitten myöhemmin pois, kun tulot ovat tarpeeksi suuret), mutta Skotlanti vaikutti niin ihanalta ja jo nyt niin omalta, että kyllä minä sinne haluan eniten. Onneksi minulla on hyvin aikaa miettiä kouluja ja tutkintoja, joille sitten haen - valmistun joulukuussa 2015 ja hakuaika loppuu tammikuussa 2016. Aion tosiaan hakea aika varmasti The Royal Conservatoire of Scotlandiin opiskelemaan teatterilavastusta ja   Edinburgh College of Artin fine arts maisteritutkintoon, muuten en vielä ihan tiedä, koska matka vähän sekoitti suunnitelmia - hyvällä tavalla.

Minun oma kamerani hajosi juuri sopivasti ennen matkaa, joten minulla ei ole itse otettuja kuvia ollenkaan enkä kavereidenkaan kuvia ole vielä saanut. Liitteenä on matkan ohjaajan eli kouluni opon ottamia kuvia: minä olen ruskeatukkainen, silmälasipäinen tyttö beessissä takissa ja näyn monessa kuvassa.