Suomen Lions-liitto ry

LIONS-PIIRI 107-N ry

Itäinen Helsinki, Vantaa ja Itä-Uusimaa

Uutispoimintoja 26.2.2016

Kotisirkkasorbettia ja jauhomatomousseeta, kulinaristin huomisen menu.
Kevytmursketta liukkauden estoon.
Kuluttajalle ilmastodieetti Suomen Ympäristökeskukselta.
Automaattisatamat ovat kestävää tulevaisuutta.
Poimintoja Pariisin ilmastokokouksen tuloksista.
Pariisin ilmastokokouksen hallinnoinnin jatkotoimenpiteitä
Pariisin ilmastopäätösten vaikutuksia Suomelle.

 



Kotisirkkasorbettia ja jauhomatomousseeta, kulinaristin huomisen menu.

 

Koko maailman mittakaavassa parisen miljardia ihmistä käyttää päivittäin arkiruokanaan hyönteisiä.  Pääosa näistä elää kehitysmaissa, mutta hyönteissyönti on leviämässä kovalla nopeudella Euroopan rikkaisiin maihin. Hollannissa  Albert Hejn ja Jumbo –ketjut ovat jo vuoden myyneet hyönteisruokaa. Samoin Belgiassa Delhaizen ohjelmistossa on jo hyönteisproteiinia saatavana.  Ranskassa Micronutrient sekä Tanskassa ja Sveitsissä  suuret elintarvikeketjut ovat aloittamassa hyönteisperäisen ruuan markkinoinnin.

 

Myös Suomessa ollaan ajan tasalla. Porvoossa on Sirisee Oy:n  maatilalla ryhdytty hyönteisviljelyyn. Merikontissa sirisee 100000 syötäväksi kelpaavaa kotisirkkaa ruokapöytiin varttumassa. Sekä sirkkakasvattaja että kuluttajat joutuvat vielä odottamaan alan lainsäädäntöä, joka laahaa perässä eikä markkinointi ole vielä mahdollista.

 

Sirkka kasvaa syötäväksi n. 35 vuorokaudessa ja naaras munii 100-200 munaa. Sirkat syövät jauhomaista rehua ja täysikasvuisia sirkkoja noukitaan pari kiloa päivässä. Kasvatusmenetelmän on tuonut Hollannista Suomeen EntoCube Oy, joka kehittää hyönteisten kasvatustekniikkaa.

 

Ranskassa on jo tehty hakemus elintarvikekäytöstä kertoo maa-ja metsätalousministeriön kaupallinen neuvos Leena Mannonen. Hän uskoo että seuraavaksi haetaan lupaa jauhomadon käytölle. Käytännössä markkinointi todennäköisesti aloitetaan sekoittamalla hyönteisiä eläinrehuihin.

 

Kevytmursketta liukkauden estoon.

 

Leca-soratyyppistä Weber Saint-Gobainin poltetusta savesta valimistettua mursketta on käytetty jonkin aikaa liukkauden estoon. Sen pääasiallinen käyttö on kotipihat ja kevyen liikenteen väylät. Muissa Pohjoismaissa sitä ovat käyttäneet myös kaupungit kertoo Riitta Thurman Kekkilästä, jonka tuoteohjelmaan tämä murske sisältyy.  Murske on kevyttä, joten vesilätäkköön joutuessaan se pysyy pinnalla ja kun lätäkkö jäätyy, murske pysyy edelleen pinnassa ja vähentää tehokkaasti liukkautta .

 

Murske on kevyttä käyttää ja keväällä se voidaan lakaista maanparannusaineeksi. Käyttö on mahdollista myös pohjavesialueilla. Ympäristöystävällisyyden lisäksi se on myös polkupyöräystävällinen; ei riko helposti renkaita.

 

Paitsi liukkauden estoon murske sopii maan ilmavuuden lisäämiseen.  Kukkaruukkuihin ja istutuslaatikoihin mursketta voidaan käyttää pohjalla salaojittamiseen.

 

Kuluttajalle ilmastodieetti Suomen Ympäristökeskukselta.

 

Ilmastodieetti ei tarkoita elämänlaadun kurjistamista toteaa projektipäällikkö Jouni Keronen. Hänen  mukaansa pienellä vaivannäöllä voi tavallisissa elämän tapahtumissa pienentää omaa hiilijalanjälkeä ja jopa säästää rahaa.

 

Vain esimerkiksi valitsemalla edullisemman sähkönkäyttömenetelmän, millaista ruokavaliota toteuttaa, millaisilla kulkuvälineillä liikutaan, miten omaa asuntoa lämmitetään ,voidaan vaikuttaa merkittävästi omaan hiilijalanjälkeen. Myrskyvaroitus ry:n  puheenjohtaja  Raimo Päiväläinen on omassa henkilökohtaisessa elämässään kokeillut oman hiilijalanjäljen konkreettista pienentämistä ja vertaamista.

 

Mielenkiintoiseksi oman hiilijalanjäljen seuraamisen tekee ilmastodieettilaskuri ( ilmastodieetti.fi) jonka avulla voi laskea päästöt käytännön kannalta kattavasti ja vertailukelpoisesti. Keinoja päästöjen vähentämiseksi löytyy sivulla pieniatekoja.fi.  Kodin ja perheen puitteissa on helppo tapa säästää sähköä esimerkiksi sähkösaunan lämmityssuunnittelulla niin, että saunomiskertoja pyritään vähentämään jolloin kertasaunomisen pituutta voidaan tässä mielessä lisätä.

 

Ns. kimppakyyti on ollut jo esimerkiksi Saksassa hyväksytty tapa jo kauan. Kyydittäjälle maksetaan pieni korvaus, joka ilmoitetaan veroilmoituksessa.  Suomessa tällainen toiminta ei vielä ole saanut yhteiskuntamme täyttä auktorisointia. Myös lomalaiset voivat säästää matkakuluissa. Yhden Thaimaan matkan päästöt ovat nimittäin noin 11 % suomalaisen keskimääräisistä koko vuoden päästöistä.  Lisäksi paikan päällä ruokailut ja asumiset vähentävät myös täysimääräisesti kansallisvarallisuuttamme.

 

Automaattisatamat ovat kestävää tulevaisuutta.

 

Kontinkäsittelylaitteita valmistava Kalmar on aloittanut voimakkaan konttiliikenteen automatisoinnin kehittämisen kertoo johtaja Raimo Ukkonen. Yhtiö on investoinut kolme milj. euroa  uuteen nosturiin ja sen ympärille rakennettavaan satama-automaation testaus- ja kehitysalustaan.

 

Automaattinen kontinkäsittelykone on nopeampi kuin ihmisen ohjaama kone. Sen kanssa ei satu kalliita henkilövahinkoja ja se kuluttaa vähemmän energiaa. Samoin päästöjä tulee vähemmän. Automaattisatamia on maailmassa vasta muutama, joten nyt työn alla oleva Tampereen ” kuivasatama” on maailmanluokassa kärkikastia.

 

Sähkö tekee tuloaan näihin suuriinkin työkoneisiin. Hiljattain on esitelty sähkötoiminen, pikaladattava konttilukki. Tämän koneen asiakastoimituksiin päästään ensi vuoden aikana.

 

Näillä varusteilla on odotettavissa että satama pystyy toimimaan yötä päivää tasaista tahtia vain valvojien ohjaamana.  Tällä hetkellä on meneillään sähköisten toimintojen kehittäminen. 

 

Poimintoja Pariisin ilmastokokouksen tuloksista.

 

Periaatteessa voidaan todeta kokouksen yllättäneen positiivisuudellaan jopa monet asiantuntijatkin. Ensiksi laajuus, 195 maata teki mittavan yhteistyöurakan. Joissakin asioissa mentiin pidemmälle kuin ennakkosuunnitelmat. Mikään maa ei kiistänyt suoranaisesti mitään päätavoitetta, joten on todettava kokouksen onnistuneen kaikissa tähänastisissa tavoitteissaan. Sitä pidetään eräänä laajimpana kansainvälisenä tapahtumana viedä kaikkien maiden tunnustamia tärkeitä asioita eteenpäin.

 

Esimerkiksi v. 1992 vastaavantyyppisessä kokouksessa jaettiin maat kahteen leiriin, teollisuusmaat ja kehitysmaat. Ilmaston ja ympäristön mittavat parantamisvaatimukset määrättiin vain teollisuusmaille.  Vaikka Pariisin kokouksen tavoitteet ovat sitovia, ei toteuttamatta jättämisestä kuitenkaan tulla antamaan suoranaisia sanktioita, välillisiä kylläkin kehitellään, tällainen on esimerkiksi hiilivero .Nyt siis sekä rikkaat että köyhät maat lupasivat toteuttaa tavoitteet ottamalla käyttöön tarvittavat keinot vapaaehtoisesti.

 

Jo ennakkoon päätettiin kattavuusarvio, mukaan saatava vähintään 55 maata ja niiden on edustettava vähintään 55 % koko maailman päästöistä. Nyt päästöistä suunniteltiin 98 % sisältyvän päätösten piiriin.

 

 Tämä perusvaatimus tuli siten mahtavasti ylitettyä. Varsinainen päästöjen käytännön vähentäminen aloitetaan v. 2020.   Päästökauppa jäi edelleen voimaan, mutta sen sääntöjä muutetaan ajankohtaan sopivammaksi.  Tällä menetelmällä voidaan myös päästöjä vähentää luontevasti.  Esimerkiksi lentoliikenteen päästöjen rajoittamista suunnittelee ICAO ( International Civil Aviation Organisation.)  Lentoliikenne polttoaineen  osalta kokonaisuudessaan on verovapaata tiettävästi kaikkialla maailmassa koskien sekä hyöty- huvi että sotakäyttöä.

 

Pariisin ilmastokokouksen hallinnoinnin jatkotoimenpiteitä

 

Pariisin ilmastokokous on nyt kaikkien maiden hyväksymässä ” korrehtuurivaiheessa”. Tämän jälkeen se kirjoitetaan kaikille maille sovituilla kielillä ja varsinainen allekirjoitus tapahtuu huhtikuussa . Ilmastosopimus avataan  22.4 YK:n päämajassa New Yorkissa allekirjoitettavaksi, jossa allekirjoitusaikaa on aina 22.4 2017 asti. Allekirjoitusseremoniaa tulee isännöimään YK:n pääsihteeri Ban Kii Moon.

 

Tämän jälkeen osapuolet sitoutuvat sopimukseen kansallisten menettelytapojen mukaan, joko ratifioimalla,hyväksymällä tai liittymällä .Sopimus astuu voimaan toimenpiteitä varten kun 55 sopijaosapuolta on allekirjoittanut ja vähintään 55 % maailmanlaajuisista  päästöistä on sopimuksen piirissä. Todennäköisesti Suomi pyrkii suorittamaan allekirjoituksen  EU:n kanssa 22.4 2016 yhteisessä allekirjoitustilaisuudessa.

 

Seuraavan kerran ratifioitujen sopimusten suuri käsittely on ilmastokokouksessa tämän vuoden marraskuussa Marokon Marrakeshissa. Tuolloin nähdään kuinka moni maa on allekirjoittanut ja millä ehdoilla. Tavoiteasetelma on niin korkea, että on ymmärrettävää käytännön toimenpiteitten saattavan tuottaa monille vaikeuksia, jopa ylipääsemättömiä, vaikka ne hyväksyvätkin päätökset periaatteessa. Perusperiaatteisiin kuuluu, että allekirjoittaneille annetaan kohtuullinen sopeutumisaika toteuttamisen suunnitteluun.

 

Pariisin ilmastopäätösten vaikutuksia Suomelle.

 

Suomelle ei tule teknillisiä eikä taloudellisia vaikeuksia ilmastopäätösten toteutuksessa jos Suomelle merkittävät metsien puunkäyttö ja turpeenkäyttö hyväksytään täydellisesti uusiutuvien energialähteiden  luokkaan.  Biologisesti tarkastellen ne ovat molemmat uusiutuvia energialähteitä ja täten tehokkaita hiilinieluja.  Moni etelämaalainen päättäjä näkee metsässä vain hakatun sademetsän, josta puut on viety pois eikä uusiutumista ole hoidettu. Suomessa metsän uusiutuminen on  jatkuva prosessi , joten hiilinielu toimii koko ajan.

 

Työ ei lopu tähän vaan alkaa  totesi Suomen vastuullinen pääneuvottelija ministeri Kimmo Tiilikainen. Ensimmäistä kertaa on maailman eri mailla jostain asiasta näin yhteneväinen visio.  Myös erilaiset teknilliset yksityiskohdat ja harmonisoinnit tuottavat paljon soveltamistyötä.

 

Varsinaisen ilmastosopimuksen oheen tullaan lataamaan paljon  johdannaisia. Näitä ovat mm. ihmisoikeudet, työntekijöiden asema,naisten oikeudet, sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus, alkuperäiskansojen asema ja muut vastaavat humanitääriset asiat. Näiden yhtenäistäminen on saatava alkuun ja vähintään hyväksyttävälle tasolle.  Sen jälkeen vasta voidaan lähteä työstämään esimerkiksi päästökauppa- ja rahoitusasioita, jotka on ratkaistava ennen sopimusten varsinaista toteuttamista.

Viestintävastaava


Toimittaja


Sosiaalinen media


Seuraa meitä
Facebook
Instagram