Suomen Lions-liitto ry, piiri 107-N

LC Helsinki /

Pasila

Hävittäjävertailua

Alustuksessaan klubikokouksessa 7.1.2020 Tekniikan museon insinööri Raimo Paappa 
esitteli puolustusvoimien hävittäjien tarjouskilpailun vaihtoehtoja.  Viisi kilpailijaa tulee
talven mittaan Suomen ilmatilaan esittelemään vaihtoehtonsa.

Hävittäjävertailua

Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeen tavoitteena on korvata Ilmavoimien vuodesta 2025 

alkaen poistuva Hornet-kalusto uudella monitoimihävittäjällä. Suomen yli 60 hävittäjän 

tilaus on Euroopan suurimpia.

 

Ilmavoimien Hornet F/A-18-kaluston käyttöiäksi on laskettu rasitusseurannalla noin 30

vuotta. Arvio pohjautuu niin rakenteiden kulumiseen lentotoiminnassa kuin koneen 

erilaisten järjestelmien vanhenemiseen. Kolmenkymmenen vuoden käyttöikä tarkoittaa, 

että viimeisetkin nykyisistä Horneteista poistetaan käytöstä vuoden 2030 lähestyessä.

Uusia hävittäjiä tarvitaan siten jo 2025, kun ensimmäiset Hornetit ovat 30-vuotiaita.

 

Suomi on pyytänyt tarjoukset Hornetit korvaavista hävittäjistä viideltä toimijalta, joiden 

konetyypit ovat Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, 

Lockheed Martin F-35 ja Saab Gripen E/F. Päätös tehdään vuonna 2021, toimitukset 

vuodesta 2025 eteenpäin.

 

Hornet-hävittäjillämme on nykyään viisi eri tehtävätyyppiä, joista myös sen seuraajan 

tulee suoriutua:

1) erilaiset ilmasta ilmaan -tehtävät, joista tärkein on hävittäjätorjunta,

2) ilmasta maahan -tehtävät, joilla tarkoitetaan pääasiassa Maavoimien taistelun 

tukemista,

3) ilmasta merelle -tehtävät, jotka liittyvät rannikkopuolustukseen ja Merivoimien 

taistelun tukemiseen,

4) ilmasta pintaan -tehtäviin liittyvä kyky iskeä kauas hyökkääjän selustaan (niin 

kutsuttu kaukovaikuttamiskyky) sekä

5) tiedustelu-, valvonta-, johtamis- ja maalinosoitustehtävät, joilla voidaan edesauttaa 

kaikkien puolustushaarojen taistelua yhdessä ja erikseen.

 

Eräänlainen kuudes vaatimus on ilmavoimien hajautettu toimintatapa: kriisiaikana 

hävittäjäkalusto voidaan hajottaa lentotukikohtiin ympäri Suomen, ja lentotoimintaa 

harjoitetaan myös tilapäisistä maantietukikohdista.

 

Kaikki viisi ehdokasta ovat erilaisissa alan julkaisuissa olleet arvioinneissa kärkipäässä 

kun mitataan koneiden kyvykkyyttä 2040-luvulle saakka.

 

Hävittäjäehdokkaiden lyhyt esittely

 

Lockheed Martin F 35 A: käytössä 2025 n. 600 kpl

Vahvuuksia: ehdokkaiden kehittynein häiveominaisuus, kehittyneet sensorit ja tutka, 

suuri tilauskanta ja oletettu pitkä valmistusaika

Heikkouksia: yksimoottorinen, pitkä kiitotievaatimus (maantietukikohtakäytössä haasteita), 

huollon monimutkaisuus

 

F-18 Super Hornet/Growler: käytössä 2025 n.1000 kpl

Vahvuuksia: paras elektronisen sodan varustus (Growler), koeteltu ja vankka rakenne, 

lyhyt kiitotievaatimus, uusi tehokas merimaaliohjus, helppo siirtyä nykyisestä Hornet -kalustosta

Heikkouksia: vanhin ehdokkaista, tulevat päivitykset(?)

 

Eurofighter Typhoon: käytössä 2025 n. 700 kpl

Vahvuuksia: hyvä ilmasta ilmaan ohjus (Meteor), lyhyt kiitotievaatimus, nopea, isoin asekuorma

Heikkouksia: pieni sisäinen polttoainekuorma, huono näkyvyys laskussa

 

Dassault Rafale: käytössä 2025 n. 300 kpl. Rinnakkaistyyppi Typhoonin kanssa ja ominaisuudet 

lähellä toisiaan

Vahvuuksia: hyvin vahva rakenne ja suuri asekuorma, nopein, hyvät mutta kalliit aseet, lyhyt 

kiitotievaatimus

Heikkouksia: kalliit aseet, suorituskyvyn ylläpito harvojen käsissä

 

Saab Gripen E/F: käytössä 2025 n. 120  kpl

Vahvuuksia: hyvä elektronisen sodan varustus, lyhyt kiitotievaatimus, erittäin nopea 

kääntöaika 10 min (laskusta uudelleen lentoon tankattuna ja aseistettuna), kaupan mukana 

kaksi Global Eye -valvontakonetta, jotka antavat täysin uutta kyvykkyyttä, mahdollisesti edullisin 

hankintahinta ja käyttökulut, suunniteltu erityisesti hajautettuun tukikohtakäyttöön

Heikkouksia: tällä hetkellä harvalukuiset käyttäjät, josta mahdollisesti haasteita jatkokehittelyyn

 

 

Raimo Paappa

Tekniikan museon insinööri

Floorankentän aktiivijäsen vuodesta 1997 lähtien

 

Kuvat kokouksesta: Antti Tuomikoski



Hävittäjävaihtoehdot kiinnostivat floorankenttäläisiä. Alustaja Raimo Paappa kuvassa oikealla keskellä.
Hävittäjävaihtoehdot kiinnostivat floorankenttäläi...
Kokouksen puheenjohtaja ja klubin presidentti Kari Kammonen (oik.) ja sihteeri Jaakko Koskinen.
Kokouksen puheenjohtaja ja klubin presidentti Kari...
Tietokilpailun voittaja Sakari Hannula (vas.) ja viime kokouksessa tietokilpailun voittaja Kyösti Pyysalo. Edellisen kilpailun voittaja pitää aina seuraavan kokouksen tietokilpailun.
Tietokilpailun voittaja Sakari Hannula (vas.) ja v...


Suomen Lions-liitto         www.lions.fi           N-piiri
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin