Suomen Lions-liitto ry, piiri 107-N

LC Vantaankoski-Vandaforsen

Hallitus piti lentävän kokouksen

Toukokuun hallituksen kokous pidettiin poikkeuksellisessa ympäristössä DC3 -lentokoneen matkustamossa. Oikealla tilaisuuden isäntä, intohimoinen ilmailumies Eino Eloranta.  

Klubimme hallituksen toukokuun kokous pidettiin ilmailullisessa ympäristössä vanhassa ja kunnianarvoisassa Douglas DC-3 -lentokoneessa Malmin lentoasemalla. Lentämään ei tällä kertaa lähdetty, mutta se ei johtunut veljien ylipainosta tai koneen toimimattomuudesta, vaan tällä kertaa otettiin vain tuntumaa vuonna 1942 rakennettun legendaariseen OH-LCH -lentokoneeseen.

 

Kone rakennettiin Douglas Aircraft Companyn tehtaalla Kalifornian Santa Monicassa ja se valmistui jouluaattona 1942. Koneen oli alunperin tilannut Pan American Airways toimimaan Latinalaisen Amerikan linjoillaan, mutta sodan takia kone otettiin asevoimien palvelukseen jo 27.12.1942.

 

Vuoden 1943 keväästä syksyyn palveluspaikkana oli Kuljetuslennoston Pohjois-Atlantin osasto ja tukikohtana luultavasti Presque Isle, Mainen osavaltiossa. Loppusyksystä Kuljetuslennosto siirsi koneen Euroopan osastoon, jossa se tiettävästi toimi matkustajakuljetuksissa.

 

Lokakuussa 1944 kone siirtyi Yhdysvaltain 8. ilma-armeijan alaisuuteen ja sotatoimien loputtua säilytettäväksi Oberpfaffenhofenin varikolle Saksassa. Sieltä se ostettiin Suomen valtiolle ja rekisteröitiin 19.6.1948 tunnuksella OH-LCH.

 

Ensimmäisen reittilentonsa Aero Oy:n palveluksessa OH-LCH teki 21.7.1948 reitillä Malmi-Vaasa-Tampere-Malmi. Seuraavana talvena kone kunnostettiin lopullisesti siviilimatkustajakoneeksi. Lentotunteja kertyi joulukuuhun 1960 mennessä 22137, jolloin kone purettiin varaosiksi.

 

Finnairiksi nimensä muuttanut Aero tarvitsi kuitenkin rahtikoneita, ja ison rahtioven asennuksen jälkeen uudelleen koottu kone rekisteröitiin 25.6.1963 entisellä tunnuksella. Koneen nimiin kirjattiin myös Finnairin viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen matkustajalento 1.4.1967.

 

Vuonna 1970 OH-LCH myytiin Ilmavoimille ja se sai tunnuksen DO-11. Tavanomaisten rahti- ja laskuvarjohyppy­lentojen lisäksi koneella huhutaan olleen salaisiakin tehtäviä.

Vuonna 1985 Ilmavoimien kolmoset siirrettiin eläkkeelle. Osa siirtyi museoon, osa ulkomaille ja kaksi koneista Airveteran Oy:lle 15.1.1986. Koneen tunnukseksi tuli taas OH-LCH.

Airveteran Oy:n perustivat yksityishenkilöt vuonna 1985 säilyttämään DC-3-koneita Suomessa. Yritys osti kaksi konetta, OH-LCH:n ja OH-LCD:n.

 

OH-LCH lentää kesäisin jäsenlentoja, esiintyy ilmailunäytöksissä jne., mutta OH-LCD on toistaiseksi vain rullauskunnossa. Se on hiljattain kiillotettu hienoon kuntoon ja maalattu Aeron 1950-luvun alun maalauskaavion mukaan vanhalla nimellään ”Lokki”.

perustettiin vuonna 1988 operoimaan OH-LCH -konetta ei-kaupallisella pohjalla kesäisin Helsinki-Malmin lentokentältä. Talviajan kone viettää Vaasan lentokentän hallissa. OH-LCD on Helsinki-Vantaan lentokentällä.



Suomen Lions-liitto ry Suomen Lions-liitto ry N-piiri N-piiri
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin