Lionit täyttivät keskiviikkona 30.7.2014 Malmilla majailevan kunnianarvoisan DC-3 -lentokoneen, kun sillä tehtiin paikallislento hyväksi. Lennon isäntä oli B-piirin viime kauden piirikuvernööri Tiitus Tuohikorpi. Koneen pilottina oli Juha Korhonen.
Lento sai loistavat puitteet, kun taivaalla roikkuivat vielä alueen hetkeä aiemmin ylittäneen ukkosrintaman jyhkeät pilvet.
OH-LCH - se on Malmilla majaa pitävän koneen nykyinen rekisteritunnus - rakennettiin Douglas Aircraft Companyn tehtaalla Kalifornian Santa Monicassa, ja se valmistui jouluaattona 1942.
Erilaisten vaiheiden jälkeen kone siirtyi lokakuussa 1944 Yhdysvaltain 8. ilma-armeijan alaisuuteen säilytettäväksi sotatoimien loputtua Oberpfaffenhofenin varikolla Saksassa.
Sieltä Suomen valtio osti koneen. Ensimmäisen reittilentonsa Aero Oy:n palveluksessa kone teki 21.07.1948 reitillä Malmi-Vaasa-Tampere-Malmi.
Seuraavana talvena kone kunnostettiin lopullisesti siviilimatkustajakoneeksi. Lentotunteja kertyi joulukuuhun 1960 mennessä 22.137, jolloin lentolaite purettiin varaosiksi.
Finnairiksi nimensä muuttanut Aero tarvitsi kuitenkin rahtikoneita, ja
ison rahtioven asennuksen jälkeen uudelleen koottu kone rekisteröitiin 25.06.1963
entisellä tunnuksella.
Koneen nimiin
kirjattiin myös Finnairin viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen
matkustajalento 01.04.1967.
28.826 lentotuntia "mittarissa" OH-LCH myytiin Ilmavoimille 05.03.1970, ja se sai
tunnuksen DO-11. Tavanomaisten
rahti- ja laskuvarjohyppylentojen lisäksi koneella huhutaan olleen salaisiakin
tehtäviä...
Vuonna 1985 Ilmavoimien kolmoset siirrettiin eläkkeelle. Osa siirtyi museoon, osa ulkomaille, ja seuraavana vuonna kaksi koneista siirtyi Airveteran Oy:lle. Joukko yksityishenkilöitä oli perustanut tuon yrityksen säilyttämään DC-3-koneita Suomessa. Koneen operoinnista vastaa DC-yhdistys ry.
Melkoinen määrä ilmailun historian havinaa oli siis ilmassa, kun OH-LCH keskiviikkona jyrisi taivaalle Uuden Lastensairaalan hyväksi.
Keväällä toukokuussa koneella lennätettiin Lastenklinikan pikku potilaita huoltajiensa kanssa. Arvata voi, miten innoissaan lapset olivat tuolla kertaa hieman pomppuisesta lennosta?
Lue lisää koneesta:
Kuvaukset lennosta Facebookissa:
Tuomo Holopainen:
Ilkka Siissalo:
Teksti: Thorleif Johansson ja DC-yhdistys ry
Kuvat: Antti Tuomikoski