N-piirin perinteinen presidenttiristeily 22.9. havahdutti
osanottajat pohtimaan kannattaako asiat tehdä aina samoin ja voisiko uusista
ideoista saada myös jäsenkasvua.
Kuluvan kauden presidenttien ja piirihallituksen perinteinen risteily sai kielenkannat kirpoamaan ja hyviä ideoita ja ajatuksia syntymään muun muassa jäsenhankinnan ja jäsenten pysymisen suhteen. Myös näkökulman muuttamisen tarve ja mahdollisuus olivat puheenaiheina.
Piirikuvernööri Jenni Luomalan toivotettua väen tervetulleeksi kertoi risteilyisäntä, 2. varapiirikuvernööri Markku Helle päivän ohjelmasta.
Alustusosiossa esille pääsi ensin 1. varapiirikuvernööri Make
Vesikallio kertomaan aiheesta Campaign 100. Sen jälkeen jokainen varmasti
tiesi, että kaikki lahjoitukset menevät perille ja todella tarpeeseen, mutta rahavirtaa
on saatu ja on saatavilla edelleenkin myös Suomeen erilaisiin hankkeisiin.
Ja jos N-piiri onnistuu taas nousemaan parhaaksi, häikäistyy kuvernöörikolmikko niin, että tarvitsee aurinkolasit. Siitä nähtiin jo esimakua.
Jälkipuheissa hyväksi kehuttiin esityksessä muun muassa sitä, että Make näytti vaihe vaiheelta, miten jokainen voi itse käydä tekemässä kerta- tai jatkuvan lahjoituksen LICF:n tilille ja myös korvamerkitä rahan tiettyyn käyttöön niin halutessaan. Ennen lahjoituksen tekoa kannattaa ottaa valmiiksi esille luottokortti ja oma jäsennumero.
Näkökulman vaihtamisen taito oli jäsenjohtaja Merja Carlanderin aiheena. Siinä pohdiskeltiin muun muassa, sallitaanko klubeissa erilaisuus, ymmärretäänkö, että samoihin tavoitteisiin voida päästä varsin erilaisin keinoin ja että eri mieltä oleminen tarkoittaa erilaista ajattelutapaa. Kukaan ei ole väärässä, vaan ihmiset ajattelevat ja kokevat asioita eri tavalla. Uteliaisuus asioihin on hyvästä, se rikastuttaa elämää ja voi johtaa mielenkiintoisiin muutoksiin ja saavutuksiin.
Merjan alustuksen jälkeen Markku toteutti perinteisen yllätyksen, tauon jälkeen oli tarjolla lasilliset kuohuvaa. Kippistelyjen jälkeen jakauduttiin neljään ryhmään pohtimaan päivän aiheita syvemmin. Paljon hyviä ideoita ja ajatuksia syntyi, kun pohdinnassa olivat: Kampanja 100: Millaisilla keinoilla jäsenet ja klubit saadaan aktivoitumaan enemmän? Millaisilla markkinointikeinoilla klubi saa tulevaisuudessa paremmin vaikuttavuutta omalla toimialueellaan? Sekä nykyiset että uudet jäsenet ovat tärkeitä. Pitovoima ja vetovoima - miten klubitapaamisia ja kokouksia voi kehittää näiden suhteen? ja Miten presidentti voi tukea omassa klubissaan uusien ideoiden ja erilaisten näkemysten esille tuomista?
Tuhdin ajattelupaketin jälkeen osa väestä siirtyi hetkeksi Tallinnan mantereelle, osa jäi laivalle verkostoitumaan ennen myöhäistä lounasta ja kotiinpaluuta. Antoisa reissu, tuumivat todella monet.
Teija Loponen