Suomen Lions-liitto ry

LIONS-PIIRI 107-N ry

Itäinen Helsinki, Vantaa ja Itä-Uusimaa

Uutispoimintoja 23.4.2016

Suomalainen Azipod päihittää Rolls Roycen? 

Maalämpökaivosta kesällä ” maakylmyyttä ”, talvella lämpöä.

EU on keksinyt 20 korvaamatonta, kriittistä raakamateriaalia. 

Nuclear for Climate-yhdistys, ydinvoimalla hiilidioksiidipäästöjä vastaan. 

Vanhoille rakennustarvikkeille on kovat markkinat..

 

Suomalainen Azipod päihittää Rolls Roycen ?

 

Jo neljännesvuosisadan on rakennettu Azipod-ruoripotkurijärjestelmää Suomessa eri tyyppisiin laivoihin.  Siitä on tullut suomalainen vientimenestys kertoo ABB:n Marine and Ports- yksikön johtaja Heikki Soljama, joka on ollut kehittämässä tätä menestystuotetta alusta asti.

 

Tämän potkurijärjestelmän avulla saadaan laivalle 5-15 % polttoainesäästöt laivasta ja olosuhteista riippuen. Myös laivan koko ohjaus on täsmällisempää ja paljon turvallisempaa kuin perinteisillä voiman siirtomenetelmillä. Ehkä sitä voisi kansanomaisesti verrata, että ero laivan ohjattavuudessa on kuin polkupyörä, jonka etupyörää ei voisi kääntää, vaan on keksittävä muut keinot suunnan muuttamiseen, uuteen kurssiin, kuten merenkulussa sanotaan.

 

Azipod-potkuri mahdollistaa laivan kääntämisen ” paikallaan” ja suurenkin laivan turvallisen ohjattavuuden ahtaissakin väylissä. Tämäkin kaikki osaltaan säästää myös polttoainetta ja aikaa sekä tekee laivan ohjattavuuden turvalliseksi niin laivalle itselleen kuin ympäristöllekin.

 

Itse potkurijärjestelmä on laivan ulkopuolella ja potkuria pyörittävä sähkömoottori on näin ollen kokonaan veden alla. Koska järjestelmää voidaan kääntää täysi ympyrä on ryhdytty rakentamaan laitteistoja, joissa potkuri kulkee ennen moottoria ja tavallaan vetää laivaa perässään sijaiten kuitenkin laivan takaosassa. Näin saavutetaan paras mahdollinen teho.

 

Azipod-potkurijärjestelmää käytetään niin kuivarahtialuksissa, öjytankkereissa kuin valtameriristeilijöissäkin.   Uuden järjestelmän ansiosta ABB:n Suomen liikevaihto on nousut  2,1 miljardiin euroon.

 

 

Maalämpökaivosta saadaan kesällä ” maakylmyyttä ” samoilla laitteistoilla kuin talvella lämpöä.

 

Lämmityskautena maalämpöpumppu muuttaa sähköenergian avulla 1-4 asteisen veden 30-65 asteiseksi. Tämän jälkeen lämpö käytetään talon ja käyttöveden lämmitykseen.

 

Maakylmäjärjestelmä toimii niin että keruupiirin etanoliliuos kulkee kaivosta kylmänä sisäyksikölle , jolloin sisäyksikkö puhaltaa sisälämmintä ilmaa kennoston läpi . Tässä vaiheessa ilma huoneistossa viilenee ja ilmasta saatu lämpö lämmittää etanolin, joka kuljettaa lämmön kaivoon. Järjestelmässä kiertää sama etanoliliuos joka kulkiessaan kuljettaa sekä lämpöä että kylmää.

 

Silloin kun viilennysteho on korkea ja viilentämiseen käytettävä energiamäärä on alhainen hyötysuhde eli viilennyskerroin on korkea toteaa Lämpöykkösten asiantuntija Ville Hoivala. Maakylmän viilennyskerroin voi olla jopa 20. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muutaman sadan watin kulutuksella saavutetaan 3kW jäähdytystehoa. Kaivoon takaisin menevä lämpö lämmittää tehokkaasti ympäröivää maa-ainesta, yleensä kalliota, joka näin palautuu talven jälkeiseltä lämpötilan alentumiselta.

 

Tämän järjestelmän rakentamiskustannukset ovat suurehkot, mutta itse käyttö ei vaadi huoltoa eikä

 

valvontaa juuri ollenkaan edellyttäen, että sähkön saatavuus on varmaa.

 

 

EU on keksinyt 20 korvaamatonta, kriittistä raakamateriaalia.

 

Kansainvälinen politiikka vaikuttaa voimakkaasti harvinaisten materiaalien kauppaan. Monia aineita on vain joillakin mailla ja toiset ovat näin ollen erittäin riippuvaisia näistä maista.  EU on huolestuneena nimennyt 20 ns. kriittistä raakamateriaalia, joita on vaikea saada ja toisaalta lähes mahdottomia korvattavaksi millään muulla materiaalilla. Nämä aineet ovat monesti myös vaikeasti kierrätettävissä.

 

Kiina on monien harvinaisten aineiden tuottaja. Japanilaiset autonvalmistajat ovat erittäin huolestuneita siitä, että maametallien saantia ei ole voitu varmistaa toteaa Geologian tutkimuskeskuksen tieteellinen johtaja Pekka A. Nurmi.

 

Kehittyneet maat ovat sahanneet omaa oksaansa viemällä kierrätyskelpoista metallia romuna kolmansiin maihin lajiteltavaksi ja kierrätettäväksi. Niiden kierrätys pitäisi saada toimiaan mahdollisimman lähellä.

 

Otetaan esimerkiksi tunnettu materiaali, epämetalli, magnesium. Sitä käytetään monissa metalliseoksissa, lentokoneissa, keveyttä ja lujuutta vaativissa rakenteissa kuten ohjuksissa, ilotulitteissa ja se on merkittävä myös ravinteena. Magnesiumatomi on myös klorofyllimolekyylissä.  Magnesiumia saadaan  mm. Kiinasta 91 % ja Israelista 5 %.

 

Mitä uudempia ja monimutkaisempia laitteet ovat sitä enemmän niissä käytetään vaikeasti saatavia ja vaikeasti kierrätettäviä  aineita. Esimerkiksi puhelimessa käytetään yttriumia, lantaania, praseodyymia, neodyymia, europiumia, gadoliniumia, dysprosiumia, terbiumia ja monia muita. Ei luulisi pieneen kännykkään noita kaikkia mahtuvan.

 

Monet materiaalit ovat kyllä kierrätyskelpoisessa muodossa käytöstä poistetuissa laitteissa mutta ihmistyön hinta estää tehokkaan kierrätyksen.  Kuitenkin ihmistyö on kierrätystä ja kestävää kehitystä parhaimmillaan.

 


Nuclear for Climate-yhdistys, ydinvoimalla hiilidioksiidipäästöjä vastaan.

 

Ekomodernistit on kansainvälinen, akateemisissa piireissä syntynyt ympäristöliike. Se  julkaisi ekomodernistisen pamflettinsa, jonka sisältö on lyhyesti, päästöjä on vähennettävä keinoista riippumatta. Suomalaisen alan tietokirjailijat  Rauli Partanen ja Janne M. Korhonen ovat pamfletissaan ” Uhkapeliä ilmastolla” verranneet mm. Ranskan ja Saksan päästöjen kehitystä.

 

Hiilidioksidipäästöt Ranskassa ovat laskeneet nopeasti 1980 –luvulla kun taas Saksan päästöt eivät ole laskeneet viimeisen kymmenvuotiskauden aikana juuri ollenkaan. Tälläkin perusteella  ydinvoiman yksipuolinen torjuminen olisi uhkapeliä.

 

Pariisin ilmastokokouksen toiminnassa tavoitteeksi tuli sopimusluonnos, joka oli ns. teknologianeutraali, mikä tarkoittaa ettei mitään menetelmää suljettu pois. Suomalaiseen ekomodernismiin kuuluu voimakas konsensushakuisuus kun taas anglosaksisella puolella vastakkain-

 

asettelu on voimakasta. Järjestön Suomen puheenjohtaja tekniikan tohtori Ville Tulkki pitää ekomodernistien Suomen tämän hetken tavoitteena päästä julkisessa keskustelussa tunnustetuksi osapuoleksi.

 

Jos keksitään joku päästötön energianlähde ei Tulkin mielestä ydinvoimaa tarvita lisätä lainkaan.  Nykyiset suunnitelmat liikenteen sähköistämiseksi vaativat toteutuakseen paljon lisäenergiaa. Sen aikaansaaminen nykyisillä menetelmillä on haasteellinen tehtävä.

 

 

Vanhoille rakennustarvikkeille on kovat markkinat, alan kauppoja perustetaan koko ajan lisää.

 

Vanhan talon remontissa ja purkamisessa tulee monenlaista tavaraa, jolle on olemassa vankat markkinat. Kysyntää on sekä uudisrakennuksiin koristeeksi ja vanhoihin remontoitaviin  ”vara-

 

osiksi”. Monesti vanhat rakenteet ja osat ovat huolellista, jopa käsityötä. Niitä pystytään korjaamaan  ja kunnostamaan ehkä paremmin kuin nykyisiä uusia, jotka ovat on monesti kevytrakenteisia.

 

Tällainen rakenteiden ja laitteiden kierrätys on myös yhteiskunnallinen kulttuuriteko parhaimmillaan.

 

Näitä poistettuja tavaroita markkinoidaan erilaisilla kirpputoreilla ja markkinoilla, mutta kiinteät myymälät ovat myös lisääntyneet ja tulleet tutuiksi paitsi alueillaan myös laajemmin.

 

Tällaisia ovat mm. Porvoossa rautatieasemalla toimiva Vanha Rautakauppa ja Hattulassa sijaitseva Metsäkylän Navetta. Myös tavara vaihtaa omistajaa verkkokaupan kautta.  Asiakkaat tuovat purkamiaan tavaroita kiertoon, kertoo Metsäkylän Navetan varaosapankkiiri Pia Kuurma, joka miehensä Kimmon kanssa omistaa yrityksen, joka sai alkunsa omistajien omista tarpeista.

 

Yleisimpiä alan kaupallisia tuotteita ovat mm. ikkunanpokat ja karmit, peiliovet, ovien kahvat, lukot kaappien vetimet yms.  Vanhat valurautahellat ja kamiinat voidaan myös kunnostaa uudenveroisiksi. Paikalla, muuratut uunit ja ns. pönttöuunit voidaan purkaa ja koota. Ne voidaan viedä kauppaan myytäväksi purettuina osina ja ammattimies kyllä kokoaa niistä virallisen lämmönlähteen.

 

Rakennusten vanhat kattotiilet ovat monesti niin uniikkeja, että ne ovat alan markkinoilla kovaa valuuttaa. Kaakeliuunikin on hyvin purettavissa ja pystytettävissä uudelleen joko omaan käyttöön tai markkinoiden välityksellä uudelle omistajalle. Myös lähes kaikki tiilet ovat iästä riippumatta käyttökelpoisia. Monissa vanhoissa taloissa on mm. valurautaisia portti ja aitarakenteita, jotka ovat täysin kunnostettavissa.

 

On muistettava tarvittaessa käyttää ammattiapua kuten esimerkiksi sähkölaitteiden ja vastaavien laitteiden uudelleen käyttöönotossa rakentamisen lakisääteisyys on syytä huomioida.

 

Vanhat rakennusmateriaalit ovat todella helposti ajanmukaistettavissa.  

 

Siis, ei kaatopaikalle, vaan kiertoon, se on oikeaa kestävää kehitystä parhaimmillaan.

Viestintävastaava


Toimittaja


Sosiaalinen media


Seuraa meitä
Facebook
Instagram