Suomen Lions-liitto ry

LIONS-PIIRI 107-N ry

Itäinen Helsinki, Vantaa ja Itä-Uusimaa

Uutispoimintoja 8.5.2016

Freeganismilla ruokahävikkiä vastaan.

ST1 luopuu bensiinistä, mutta ei aivan pian.

Kierrätettyjä polkupyöriä ja huonekaluja joko tuunattavaksi tai suoraan käyttöön.

Aurinkovoimalla yli Tyynen valtameren.

 

Freeganismilla ruokahävikkiä vastaan.

 

Suomessa kauppojen ruokahävikin lasketaan olevan yli 65 milj. kiloa ja koko elintarvikeketju haaskaa n. 460 milj. kiloa syömäkelpoista ruokaa vuodessa. Tätä valtavaa hävikkiä on ryhdytty vähentämään niin talkootyöllä kuin kaupallisillakin menetelmillä. Pulmaan on löydetty erilaisia toimivia ratkaisuja myös ulkomailla.

 

 Tämä on siitä harvinainen asia, että sekä bisnesmiehet että maailmanparantajat kokevat tämän tavoitteen ns. yhteiseksi.  Kansainvälisesti ruokahävikkiä fanittavaa henkilöä kutsutaan nimellä fregan ja itse toiminta on freganismi.  Nimi tulee sanoista free, vapaa ja vegan, kasvissyöjä. Itse ruokahävikkiä torjutaan tehokkaasti  kuitenkin myös lihansyönnillä.

 

From Waste to Taste –hävikkiruokahanke  on kehitellyt toimintakaaviota Helsingissä hävikkilounas-kokeilulla, jota on toteutettu maaliskuun ajan. Tavoitteena on avata uusi hävikkiruokaravintola Helsinkiin lähiaikoina. Tällaisia toimii jo eri puolilla maapalloa, lähimmät ulkomailla ovat mm. Amsterdamissa, Lontoossa, Pariisissa ja Berliinissä. Ravintola Rupla tarjoaa ruokaa, joka on peräisin Helsingin  monista elintarvikekaupoista. Koska tavaraa on siellä täällä ennakoimattomia pieniä määriä logistiikan, järkevä toteuttaminen aiheuttaa helposti kustannuspaineita, joten valmiit tarjottavat ateriat eivät ole ilmaisia.

 

Pari kuukautta sitten aloittanut Ruoanpelastuspalvelu ResQ on harpannut toiminnassa seuraavalle tasolle, kännykkäsovellutukseen  Sillä on toimivia jäseniä, asiakkaita jo yli 10000 kpl.Se toimii Helsingissä, Espoossa, Turussa ja Jyväskylässä. Ruokapalvelua toteuttaa noin 30 ravintolaa. Muita alan toimijoita ovat mm.BuffetGo, Lunchie, Foodora ja Wolt.

 

ST1 luopuu bensiinistä, mutta ei aivan pian.

 

Fossiiliset  polttoaineet, bensiinituotteet, kivihiili ja maakaasu, ovat saaneet monia uusiutuvia kilpailijoita. Uusiutuville ennustetaan hyvää tulevaisuutta. Näiden käyttö vähentää ilmastonmuutoksen mahdollisesti aiheuttamaa riskiä.  Myös monet kansainväliset  päätökset , mm. Pariisin sopimukset,  lähtevät voimakkaasti uusiutuvien edistämisen välttämättömyydestä.

 

Fossiilisten polttoaineiden täydellinen syrjäyttäminen on vaikea, pitkällinen tehtävä. Joissakin tapauksissa kuten esimerkiksi lentopetroolin korvaamiseen ei ole sopivaa ainetta. Toisaalta taas  kohdataan vaikeuksia siinä ettei energian tuotantoa ja kulutusta saada suurien vaihtelujen vuoksi tasapainotettua. Näiden seikkojen vuoksi ST1:n toimitusjohtaja  Mika Anttonen arvelee, että fossiilisten syrjäyttämiseen voi mennä  lähemmäs 100 vuotta.

 

Suurimpina ongelmina pidetään monien uusiutuvien energialähteiden huonoa varastointimahdollisuutta. Kysynnän ja tarjonnan huono kohtaaminen vaikeuttavat mm. aurinkovoiman ja tuulivoiman  laajempaa edistymistä. Myös vesivoimalla tuotettua energiaa on vaikea varastoida. Vesivoimalla tuotettua energiaa voidaan  määrättyyn määrään varastoida akkuihin, mutta merkittävään määrään se ei riitä.  Vesivoimaa voidaan varastoida pumppaamalla vettä yläjuoksulle silloin kun sähköä on yli tarpeen, vaikka hetkellisestikin. Energian tuotannon ja käytön tasapainottaminen on monien kehittelyjen tavoitteena.

 

Uusiutuvilla energialähteillä pystytään alaa monipuolistamaan. Nestemäisiä, varastoitavia energialaähteitä saadaan monista biologisista lähteistä, mm. etenolia saadaan jopa pilaantuneesta leivästä,  puujätteistä, sahanpurusta yms.  Lopputuote on varastoimiskelpoista ja siten käytön kannalta joustavaa.  Tällä hetkellä ST1:n myymästä polttoaineesta on 10 % uusiutuvista raaka-aineista valmistettavaa etanolia.

 

Kierrätettyjä polkupyöriä ja huonekaluja joko tuunattavaksi tai suoraan käyttöön.

 

Vanhoja polkupyöriä on myynnissä esimerkiksi pääkaupunkiseudulla useissa paikoissa. Yhteensä noin 700 pyörää on Espoon Nihtisillan tavaratalossa, Suomenojalla, Vantaan Koivukylässä sekä Helsingin Kyläsaaren, Itä-keskuksen ja Kontulan myymälöissä.  Kokonaisuutena näyttää siltä, että käytettyjen polkupyörien kysyntä on vuosi vuodelta vilkkaampaa.

 

Tähän asti eräät varsinaiset pyöräliikkeet ovat myös myyneet vanhoja, kunnostettuja pyöriä mutta nyt voidaan toiminnan nousseen aivan uudelle tasolle. Polkupyörän ostossa on ostajan huomioitava, onko pyörä kunnostettu toimivaksi  ja turvalliseksi, vai ostaako pyörän itse tehtävää kunnostusta silmällä pitäen. Polkupyörän kunnostustyö on kansantaloudellisesti järkevää ja siitä saa myös tekijä palkkansa.

 

Huonekaluja kunnostettaessa ja tuunattaessa voidaan toimia samoin kuin polkupyrän kunnostuksessa. Voidaan pitää tavoitteena saada huonekalu sellaiseen kuntoon kuin se on ollut uutena.  Toinen vaihtoehto on ns. tuunaaminen, jossa huonekalun käyttötarkoitusta muutetaan tai huonekaluun rakennetaan uusia laitteita käyttötarkoituksen muuttamista varten. Vanhoja huonekaluja on pysyvästi myynnissä mm. kirpputoreilla ympäri maata. Jotkin alan harrastajat ovat huonekalujen uusimisesta kehittäneet lähes taiteen tyyppisen taloudellisesti järkevän harrastuksen.

 

.Aurinkokennolla sähköä mökille, suuremmalla voimalalla kerrostaloihin.

 

Aurinkoenergian teknillinen soveltaminen on kehittynyt nopeasti aivan viime vuosina. Helsingin Energialaitos Helen rakensi ensimmäisen aurinkovoimalansa Suvilahteen.  Nyt Helen on käynnistänyt uuden aurinkovoimalan Kivikkoon. Hiihtohallin katolla on 3000 paneelia, joiden vuosituotanto on 700 megawattituntia, mikä riittää n. 350 kerrostalokaksion kulutukseen.

 

Teknillisesti aurinkopaneelien energia johdetaan rakennuksen päädyssä olevaan Pohjoismaiden ensimmäiseen megawatt station-asemaan, jossa tasavirta muutetaan vaihtovirraksi ja siitä jakeluverkkoon. Suomessa on vallalla käsitys ettei auringonvalo riitä tehokkaaseen energiantuotantoon. Kuitenkin meillä auringon valoa saadaan melko tarkkaan sama määrä kuin esimerkiksi Saksan pohjoisosissa, joten siltä osin voimme suhtautua asiaan turvallisin mielin kertoo Helenin projektijohtaja Atte  Kallio.

 

Toisenlaista tekniikkaa edustaa aurinkoenergiasektorilla energiayritys Valoe Oy:n ratkaisu. Siinä toiminnan perustana on yhtiön kehittämä taustajohdetekniikka. Paneelin virranjohtimena on koko paneelin kokoinen joustava taustajohdin, johon aurinkokennot kytketään suoraan.  Tämäntyyppisessä taustajohdepaneelissa ei käytetä juotoksia kennojen pinnalla.

 

Vaikka aurinkopaneelit imevät auringonvaloa tehokkaasti, on ne syytä asentaa mahdollisimman aurinkoiselle puolelle ja 30- 45 astetta vinoon.  Käyttäjän kannalta aurinkopaneelit ovat vaivaton ja helppohoitoinen ratkaisu.  Hankintakulut ovat kuitenkin suurehkot, mutta joissakin tapauksissa esimerkiksi kesämökki- ym. vastaavassa käytössä ne voivat  olla syrjäseudulla jopa peruskustannuksiltaankin edullisemmat.  Aurinkokennojärjestelmät ovat yleensä kytkettävissä verkkoon, mutta vaikka sitä ei tehtäisikään on asennuksista huolehdittava ammattimiehen voimin.

 

Aurinkovoimalla yli Tyynen valtameren.

 

Tämä Solar Impulse 2-nimisen lentokoneen tarkoitus ei ole viedä matkustajia nopeasti paikasta toiseen, vaan ehkä jopa päinvastoin. Sveitsiläisten lentäjien, lääkäri Bretrand Piccardin ja pilotti Andre Borschbergin  tarkoituksena on tehdä tunnetuksi uusiutuvan energian käyttöä, siis kohti kestävää kehitystä.   Juuri suoritettu Tyynenmeren ylitys on maailman ympärilennon ehkä vaarallisin osa, sillä ainoa pakkolaskumahdollisuus on mereen, josta operaatiosta kone ei todennäköisesti olisi selviytynyt.

 

Solar Impulse 2 -lentokone  lentää  17000 energiaa varaavan aurinkopaneelin voimin. Matka  Havaijilta Kaliforniaan kesti 62 tuntia, joten se ei ole nopein kulkuneuvo. Lentomatka on aloitettu Abu Dahabista jo viime vuoden maaliskuussa, mutta välietapeissa on koneen ja pilottien kunto pyritty varmistamaan huolella seuraavaan pisteeseen. Seuraavaksi kone lentää New Yorkiin ja Atlantin yli Eurooppaan, josta se palaa lähtöpaikkaan Abu Dabhiin. Koneella on vielä monta vaaraa ylitettävänä, joten kyllä jännitystä riittää.

 

Teknillisestihän tämä kone kulkee monen sähkömoottorin voimalla, joten kiinnostusta saattaa löytyä runsaasti ilmailun eri alueilla. Kone on periaatteessa erittäin varmatoiminen ja äänetön. Sen siipiväli on suurempi kuin jumbojetin, mutta paino vain murto-osan. Lentäjät ovat arvioineet että 10 vuoden sisällä sähkökäyttöiset lentokoneet ovat yleisiä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viestintävastaava


Toimittaja


Sosiaalinen media


Seuraa meitä
Facebook
Instagram