Elina Lehto-Häggroth
Koulutus muutoksen eturintamassa
Elina Lehto-Häggroth on ollut Vantaan sivistystoimen toimialan apulaiskaupunginjohtaja vuodesta 2008 lähtien. Sivistystoimen apulaiskaupunginjohtajan tehtävänä on vastata opetuslautakunnan ja vapaa-ajanlautakunnan alaisesta toiminnasta. Vantaalla sivistystoimeen kuuluu: varhaiskasvatus, perusopetus, nuoriso- ja aikuiskoulutus, kirjasto- ja tietopalvelut, ruotsinkieliset palvelut varhaiskasvatuksesta aikuisopetukseen, nuorisopalvelut, kulttuuripalvelut ja liikuntapalvelut. Henkilöstöä toimialalla on yhteensä kuutisen tuhatta.
Tiivistelmän luennosta on laatinut Pentti Salmi.
Elina Lehto-Häggroth pohjusti
esityksensä seuraavilla yleisillä totuuksilla ja trendeillä:
- Maailma
muuttuu, koulutuksen pitää olla eturintamassa näiden muutosten
ymmärtämisessä ja tulkinnassa oppilaille ja opiskelijoille
- Digitalisaatio,
robotiikka ja tekoäly valtaavat alaa kaikilla yhteiskunnan alueilla, niitä
ja uutta teknologiaa otetaan käyttöön kiihtyvällä vauhdilla ja ne ovat jo
muuttaneet ja muuttavat sekä maailmaa että opetusta
- Kaupungistuminen,
maan sisäinen ja maahan tuleva muutto, monimuotoisuus ja monikulttuurisuus
kasvavat
- Vantaan
kaupungin väestö kasvaa väestöennusteiden mukaan viiden lähivuoden aikana
219.000 asukkaasta 241.000 asukkaaseen
- Maahanmuuttajien
osuus Vantaalla on nyt
- 21 % / perusopetus
- 18,4 % / varhaiskasvatus
- 18 % / Vantaan ammattiopisto Varia
- 10
% / lukiot.
Elina Lehto-Häggrothin mukaan Vantaan
kaupunki on varautunut em. muutoksiin ja kehityksiin
- mm. Agendamalli – Veromäen koulu
–oppimismallilla, jossa perinteisistä oppitunneista on luovuttu. Oppilaat
työskentelevät Veromäen yhtenäiskoulussa viikon aikajanalla, jossa
lukujärjestys lähinnä merkitsee, milloin koulu alkaa ja milloin se
päättyy. Oppilaat saavat tietää viikkourakkansa maanantaiaamuna. He
suunnittelevat aikataulunsa itse. Työvälineenä jokaisella oppilaalla on
kannettava tietokone
- digiloikkaa
tehdään jollain tavalla kaikissa Suomen kouluissa. Siihen velvoittaa
syksyllä 2016 voimaan tullut uusi opetussuunnitelma. Vantaa kuuluu
edelläkävijöihin. Vantaalla koulujen tietoverkot ovat kunnossa. Kaupunki
on hankkinut aiemmin kouluilla olleita tietokoneita täydentämään yhden
tabletin kahta oppilasta kohden. Jokivarren koulussa Korson suuralueella
on otettu käyttöön älylattia (2016)
- Guru Café
– osallistava oppimisympäristö, jossa 20 % vantaalaisten perusopetuksen
opettajista on koulutettu toimimaan tieto- ja viestintäteknologian
guruopettajina. Guruopettajat ohjaavat koulun guruoppilaiden toimintaa
osallistaen oppilaita kohti yhdessä oppimisen toimintakulttuuria
- Verkkopedagogimalli
on toteutettu Vantaalla niin, että kaupungin neljällä alueella toimii 18
verkkopedagogia. He sopivat koulun kanssa resurssin käytöstä ja antavat
yhteistä koulutusta koko opettajakunnalle esim. yt-ajalla, huolehtivat
opettajaryhmien esim. aiheenopettajien koulutukset ja jalkautumalla
oppitunneille opettajan tueksi ja opastamaan tieto- ja viestintätekniikan
pedagogisessa hyödyntämisessä. Verkkopedagogit huolehtivat myös
kaupunkitasoisesta koulutuksesta antamalla opetushenkilöstölle avoimia
koulutuksia mm. pilvipalvelu-, koodaus-, yms. teknisissä asioissa. Lisäksi
he toimivat asiantuntijoina yhteistyössä kaupungin sivistystoimen ja
tietohallinnon asiantuntijoiden kanssa.
Elina Lehto-Häggroth päätti
esityksensä akateemikko Eino Kailan mietelmään: ”Ellei yksityisen ihmisen
elämällä ole mitään merkitystä, ei sitä ole myöskään heimon eikä kansakunnan
eikä ihmiskunnan elämällä. Laskemalla yhteen pelkkiä nollia saat summaksi vain nollan.”