Suomen Lions-liitto ry

LIONS-PIIRI 107-N ry

Itäinen Helsinki, Vantaa ja Itä-Uusimaa

Elina Lehto-Häggroth

Koulutus muutoksen eturintamassa

Elina Lehto-Häggroth on ollut Vantaan sivistystoimen toimialan apulaiskaupunginjohtaja vuodesta 2008 lähtien. Sivistystoimen apulaiskaupunginjohtajan tehtävänä on vastata opetuslautakunnan ja vapaa-ajanlautakunnan alaisesta toiminnasta. Vantaalla sivistystoimeen kuuluu: varhaiskasvatus, perusopetus, nuoriso- ja aikuiskoulutus, kirjasto- ja tietopalvelut, ruotsinkieliset palvelut varhaiskasvatuksesta aikuisopetukseen, nuorisopalvelut, kulttuuripalvelut ja liikuntapalvelut. Henkilöstöä toimialalla on yhteensä kuutisen tuhatta.

 

 

Tiivistelmän luennosta on laatinut Pentti Salmi.

 

Elina Lehto-Häggroth pohjusti esityksensä seuraavilla yleisillä totuuksilla ja trendeillä:

 

  • Maailma muuttuu, koulutuksen pitää olla eturintamassa näiden muutosten ymmärtämisessä ja tulkinnassa oppilaille ja opiskelijoille
  • Digitalisaatio, robotiikka ja tekoäly valtaavat alaa kaikilla yhteiskunnan alueilla, niitä ja uutta teknologiaa otetaan käyttöön kiihtyvällä vauhdilla ja ne ovat jo muuttaneet ja muuttavat sekä maailmaa että opetusta
  • Kaupungistuminen, maan sisäinen ja maahan tuleva muutto, monimuotoisuus ja monikulttuurisuus kasvavat
  • Vantaan kaupungin väestö kasvaa väestöennusteiden mukaan viiden lähivuoden aikana 219.000 asukkaasta 241.000 asukkaaseen
  • Maahanmuuttajien osuus Vantaalla on nyt 
    • 21 % / perusopetus
    • 18,4 % / varhaiskasvatus
    • 18 % / Vantaan ammattiopisto Varia
    • 10 % / lukiot.

 

Elina Lehto-Häggrothin mukaan Vantaan kaupunki on varautunut em. muutoksiin ja kehityksiin

  •  mm. Agendamalli – Veromäen koulu –oppimismallilla, jossa perinteisistä oppitunneista on luovuttu. Oppilaat työskentelevät Veromäen yhtenäiskoulussa viikon aikajanalla, jossa lukujärjestys lähinnä merkitsee, milloin koulu alkaa ja milloin se päättyy. Oppilaat saavat tietää viikkourakkansa maanantaiaamuna. He suunnittelevat aikataulunsa itse. Työvälineenä jokaisella oppilaalla on kannettava tietokone
  • digiloikkaa tehdään jollain tavalla kaikissa Suomen kouluissa. Siihen velvoittaa syksyllä 2016 voimaan tullut uusi opetussuunnitelma. Vantaa kuuluu edelläkävijöihin. Vantaalla koulujen tietoverkot ovat kunnossa. Kaupunki on hankkinut aiemmin kouluilla olleita tietokoneita täydentämään yhden tabletin kahta oppilasta kohden. Jokivarren koulussa Korson suuralueella on otettu käyttöön älylattia (2016)
  • Guru Café – osallistava oppimisympäristö, jossa 20 % vantaalaisten perusopetuksen opettajista on koulutettu toimimaan tieto- ja viestintäteknologian guruopettajina. Guruopettajat ohjaavat koulun guruoppilaiden toimintaa osallistaen oppilaita kohti yhdessä oppimisen toimintakulttuuria
  • Verkkopedagogimalli on toteutettu Vantaalla niin, että kaupungin neljällä alueella toimii 18 verkkopedagogia. He sopivat koulun kanssa resurssin käytöstä ja antavat yhteistä koulutusta koko opettajakunnalle esim. yt-ajalla, huolehtivat opettajaryhmien esim. aiheenopettajien koulutukset ja jalkautumalla oppitunneille opettajan tueksi ja opastamaan tieto- ja viestintätekniikan pedagogisessa hyödyntämisessä. Verkkopedagogit huolehtivat myös kaupunkitasoisesta koulutuksesta antamalla opetushenkilöstölle avoimia koulutuksia mm. pilvipalvelu-, koodaus-, yms. teknisissä asioissa. Lisäksi he toimivat asiantuntijoina yhteistyössä kaupungin sivistystoimen ja tietohallinnon asiantuntijoiden kanssa.

 

Elina Lehto-Häggroth päätti esityksensä akateemikko Eino Kailan mietelmään: ”Ellei yksityisen ihmisen elämällä ole mitään merkitystä, ei sitä ole myöskään heimon eikä kansakunnan eikä ihmiskunnan elämällä. Laskemalla yhteen pelkkiä nollia saat summaksi vain nollan.”

 

Viestintävastaava


Toimittaja


Sosiaalinen media


Seuraa meitä
Facebook
Instagram