Yksi merkki on meille annettu, yksi usko on meille välitetty. Merkki
uskon jatkuvuudesta on on risti. Piispa Matti Repo kantaa piispanristiä, joka on lahja kuningas Kustaa IV
Adolfilta 1800-luvun alkuvuosilta. Matti Repo on Suomen Ekumeenisen Neuvoston hallituksen varapuheenjohtaja ja hän oli kutsunut hallituksen ja henkilökunnan kokoustamaan
Tampereelle 27.5.2014. Kokous pidettiin tuomikapitulissa. Päivän ohjelmaan
liittyi myös vaellus Pyynikinharjulle. Vaelluksen hartaus pidettiin
piispantalon kappelissa.
Tuomiokapitulin istuntosalissa on vaikuttava muotokuvagalleria 21 aikaisemmasta
hiippakunnan piispasta. Matti Repo on hiippakunnan 36. piispa. Muotokuvat
esittävät piispoja alkaen Juhana Gezeliuksesta 1700-luvun alkupuolelta. Hiippakunnan
historia ulottuu jo vuoteen 1554, jolloin kuningas Kustaa Vaasa jakoi koko
Suomen käsittäneen Turun hiippakunnan kahteen osaan. Turun hiippakunnan lisäksi
syntyi Viipurin hiippakunta.
Viipurin
jouduttua isonvihan jälkeen Venäjän haltuun piispanistuin siirrettiin 1723
Porvooseen ja hiippakunnan nimeksi tuli Porvoon hiippakunta. Kun 1923
perustettiin uusi, maamme ruotsinkielisen väestön käsittävä hiippakunta
keskuspaikkanaan Porvoo, kaupungissa kaksi vuosisataa ollut piispanistuin muutettiin
Tampereelle. Hiippakunnan nimi vaihtui Tampereen hiippakunnaksi. Tampereen
hiippakuntaan kuuluivat alkuaan myös Uudenmaan läänin seurakunnat, kunnes
niistä 1959 muodostettiin Helsingin hiippakunta.
Piispa Matti Repo tuntee hiippakuntansa historian ja nykypäivän. Hänellä on erinomainen kertomisen taito, jonka ansiosta kuulijaa ketterästi kuljetetaan kapitulin menneen ajan kuvioissa nykyisyyttä unohtamatta.
Kävellessämme kohti Pyynikinharjua, saimme piispalta esittelyn
kävelyreitin merkittävistä kohteista. Yksi keskeinen on Koulukadun kenttä,
jolle tuli vuonna 1956 Tampereen ensimmäinen tekojäärata. Tällä jäädyttämisellä
on ollut keskeinen merkitys Tampereelle sen kohoamisessa maamme jääkiekon
ykköskaupungiksi.
Arkkitehtuurin helmi Pyynikillä
Vuodesta 1937 lähtien Tampereen piispat ovat asuneet luonnonkauniin harjun rinteelle rakennetussa Piispantalossa, joka on arkkitehti Gunnar
Wahlroosiin käsialaa. Talon alakerrassa ovat edustustilat, piispan työhuone ja
kirjasto sekä kappeli. Yläkerta on piispan yksityisasuntona. Wahlroosin arkkitehtuuri oli 1930-luvulla
muuttunut klassismista kohti funktionalismia. Gunnar Wahlroosin muita
tunnettuja töitä ovat Turun Martin kirkko ja Jyväskylän Schaumanin linna.
Piispantalon edustustilat muodostavat
kauniin tilaketjun lukuisine taideteoksineen ja yksityiskohtineen. Vaikuttavat seinämaalaukset
on toteuttanut arkkitehti Gunnar Wahlroosin sisko, taiteilija Anna Huss-Wahlroos.
Ison salin seinällä on puhutteleva maalaus perustuu Luukkaan evankeliumin kohtaan, jossa
Jeesus sanoi Simonille: "Älä pelkää, tästedes sinä saat saaliiksi ihmisiä".
Kappelin krusifiksi on Oberammergaun mestarien työtä. Piispa Aleksi Lehtosen (piispana 1934–1945) itse valitsema krusifiksi saatiin lahjaksi Saksasta. Wahlroosille ominainen klassistinen koristelu näkyy myös muuten funktionalistisen talon julkisivun yksityiskohdissa, kuten kaariaiheisissa ovissa ja ikkunoissa.
Kauniissa kappelissa vietimme piispan johdolla päivärukoushetken. Sen jälkeen istahdimme hetkeksi virvokkeiden äärellä rakennustaiteen helmen suomaan suojaan. Muutaman päivän ajan jatkunut hellesää oli yhtäkkiä muuttunut kylmän tuulen tuiverrukseksi ja viehättävissä sisätiloissa viivähtäminen tuntui juuri sopivalta. Kuuntelimme kiinnostuksella taloon liittyviä kiintoisia kertomuksia.
Vaellus jatkui ja Pyynikinharjulle saavuttuamme nousimme kauniin punagraniittisen jo 80 vuotta vanhan näkötornin huipulle.
Apulaiskaupunginarkkitehti Vilho Kolhon suunnittelema 26-metrinen torni seisoo 152 metrin korkeudella merenpinnasta Pyynikinharjun laella. Rakennusaineena toiminutta punagrantiittia on tuotu aikoinaan Ahvenanmaalta Tampereelle suurin määrin.
Tornista avautuu joka suuntaan esteetön näköala. Huipulla tuuli, mutta se ei estänyt meitä ihailemasta Näsi- ja Pyhäjärven maisemia ja tarkastelemasta kaupungin maamerkkejä.
Piispa Matti kertoi Tampereen teollistumisen historiasta, johon aikanaan liittyi Tammerkosken valjastaminen teollisuuden palvelukseen ja hyvinvoinnin tuottamiseen. Tähän liittyy myös kaupungin hengellisen elämän kehittyminen. Tunnettujen tehtaiden johdossa oli hengellisesti valveutuneita henkilöitä, jotka ajattelivat myös työntekijöidensä parasta, eivät vain yrityksensä tuottoa. Tähän ajattelutapaan nivoutuu esimerkiksi Finlaysonin kirkko. Piispan kertomuksessa sivuttiin myös 1800-luvun Raamattujen levittämistä ja painamista sekä englantilaisia matalakirkollisia liikkeitä, kveekareita ja gossner-liikettä.
Näkötornissa toimii kuuluisa ja erittäin suosittu kahvila, joka on tunnettu erityisesti tuoreista munkeistaan. Kahvila on avoinna joka ikinen päivä, myös juhannus- ja jouluaattona! Maittavat munkkikahvit nautimme ja vaellus päättyi yhteisesti laulettuun suvivirteen.
Antoisasta päivästä virkistyneinä me vieraat kiitimme isäntäämme ja lähdimme kukin omaan kaupunkiimme
Tampere mielissämme.
Teksti ja kuvat: Sirpa-Maija Vuorinen
Klikkaa kuvaa, niin se avautuu suurempana
Virrasta voimaa: mikä tekee hyvän kaupungin? Kiintoisaa luettavaa Tampereen teollistumisen nivoutumisesta kirkollisen elämän kehittymiseen. Piispa Matti Revon esitelmä 19.5.2012.