Tutustuminen luterilaisen kirkon ja Helluntaikirkon uskontokasvatukseen ja ekumeeniseen toimintaan sekä keskustelut yhteisistä toimista opetuksen, kasvatuksen ja koulutuksen alueella olivat tavoitteena Unkarin vierailulla 23.–26.2.2016. Unkarin evankelis-luterilaisen kirkon ja Helluntaikirkon edustajien sekä valtion uskontoasioita koordinoivan ministeriön virkamiehen kanssa käytiin kiintoisia keskusteluja.
Unkari on aina ollut uskontojen kohtaamisen maa. Ensimmäiset reformaation
todistajat saapuivat Unkariin 1520-luvulla. Nykyään Katoliseen kirkkoon kuuluu 55 %,
Reformoituun kirkkoon 18 % ja Luterilaiseen kirkkoon 3 % väestöstä.
Juutalaisia on 80 000. Muslimien historiallisesta läsnäolosta on useita
maamerkkejä turkkilaisten hallittua Unkarin aluetta 150 vuotta. Tämänhetkisestä
muslimien lukumäärästä ei ole varmaa tietoa rekisteröitymisen vapaavalintaisuudesta
johtuen. Rekisteröityjä muslimeja on 5 000.
Vuoden 2011 lakiuudistuksen jälkeen virallisia kirkkokuntia on 32. Aikaisemmin
useat järjestöt olivat rekisteröityneet kirkkokunniksi saadakseen valtion uskonnonharjoittamiseen
tarkoitettua tukea oman toimintansa tukemiseksi. Suurimmat kirkkokunnat ovat
katolinen, reformoitu, evankelisluterilainen ja juutalainen. Näiden lisäksi
valtio katsoo kirkkokunniksi muun muassa baptistikirkon, metodistikirkon,
helluntaikirkon, islamin, hindulaisuuden ja buddhalaisuuden.
Uskonnonopetus kouluissa
Valtion kouluissa on vuodesta 2013 alkaen ollut pakollinen
eettinen opetus, jonka voi vaihtaa arvokasvatukseen, joka on sama kuin
uskonnonopetus. Katsomusainetta on yhden oppitunnin verran viikossa koko
peruskoulun ajan. Oppilaan vanhemmat
saavat valita, osallistuuko oppilas uskonnon vai etiikan opetukseen. Jos vanhemmat
valitsevat uskonnonopetuksen, koulu pyytää paikallista seurakuntaa lähettämään
henkilön opettamaan kyseistä uskontoa. Oppilas voi osallistua minkä tahansa
uskonnon opetukseen. Uskonnonopetuksen lisäksi oppilas voi osallistua
harrastustyyppiseen, vapaavalintaiseen, kouluajan ulkopuolella tapahtuvaan
uskonnonopetukseen. Se ei korvaa virallista uskonnonopetusta.
Kaikista kouluista kirkollisia kouluja on 13 %, joissa opiskelee noin
200 000 oppilasta. Valtio tukee kirkollisia kouluja taloudellisesti.
Kirkon kouluissa uskonnonopetus on kaikille pakollista, etiikkaa ei voi valita.
Uskonnonopetusta on kaksi tuntia viikossa. Opetus on tunnustuksellista eli
opetuksen tavoitteena on opettaa lapsi uskonnolliseen elämään. Uskonnolliset
yhdyskunnat huolehtivat opetussuunnitelman sisällöistä, opetuksen
järjestämisestä ja opetusmateriaaleista.
Kaikki uskonnonopetus on kirkkokuntien ja uskonnollisten yhteisöjen toteuttamaa. Uskonnonopetusta voivat antaa kaikki 32 valtion rekisteröimää uskonnollista yhteisöä ja kirkkoa. Kirkot palkkaavat opettajat ja vastaavat opetuksesta. Valtio maksaa kirkkojen toiminnan kulut opetuksen osalta ja kontrolloi tuntien pitämistä, mutta ei opetuksen sisältöjä. Valtion kouluissa uskonnonopettajat ovat kirkkojen työntekijöitä, kirkkojen kouluissa koulun omaa henkilökuntaa. Eri opettajat opettavat eri uskontoa; katolista, reformoitua, luterilaista tai helluntailiikkeen. Opettajilta ei vaadita opettajan tutkintoa, ammatillinen harjoittelu teologiasta riittää, jotta ainakin jollain tavalla päteviä opettajia riittää kouluihin.
Protestanttisella, katolisella ja herätysliiketaustaisilla kirkoilla on jokaisella oma, oman sisällön mukainen opetussuunnitelma, joiden tavoitteet, sisällöt ja menetelmät eroavat toisistaan paljon. Kaikkia koskee lain määrittämä kansallinen opetussuunnitelma. Kansallinen opetussuunnitelma sisältää pääpiirteittäin määritellyt yleiset tavoitteet, jotka on eritelty teemoittain eri oppilaitoksille. Teemat jakaantuvat eri oppiaineisiin ja ne ovat tuntimäärällisesti määritellyt. Oppilaitokset ovat velvoitetut niitä noudattamaan. Tämän lisäksi on 20 % mahdollisuus paikalliselle soveltamiselle. Näkyvin osa opetussuunnitelmia ovat oppikirjat ja opettajien osuus.
Unkarin luterilaisen kirkon kasvatustoiminta
Unkarin Evankelis-luterilainen kirkko on maan kolmanneksi
suurin kirkko. Jäseniä on 2,5 % unkarilaisista, noin 250 000-300 000.
Kirkko on alueellisesti jaettu koko maan kattavasti. Kirkossa on kolme piispaa,
joiden kaitsentavalta on kolmella eri alueella. Jokaisella alueella on oma
pohjoismainen kumppani; Ruotsi, Norja tai Suomi. Nykyisessä yhteiskunnallisessa
tilanteessa kirkko katsoo koulutuksen kehittämisen olevan sen tärkein
prioriteetti.
Kirkko tukee taloudellisesti teologista seminaaria, useita koulutuskeskuksia, diakonia-instituutteja sekä peruskouluja ja lukioita. Kirkon vastuulla on 42 koulua. Vuodesta 2015 alkaen toimineen pedagogisen tiimin vastuulla on antaa ammatillista apua oppilaitoksille. Yliopistotasolla eri kirkkokunnat tekevät yhteistyötä vähemmistö-enemmistö resurssit huomioon ottaen.
Uskonnonopettajia koulutetaan kirkon omassa yliopistossa. Uskonnonopettajien
tiedekunnassa annetaan opetusta kirkolliseen opetukseen, valtion koulussa
annettavaan uskonnonopetukseen sekä seurakunnissa annettavaan
uskonnonopetukseen. Lisäksi opetetaan pastoreita, annetaan täydennyskoulutusta
sekä tehdään tutkimustyötä uskonnonopetukseen liittyen. Valtion yliopistot
eivät anna uskonnonopettajaksi tähtäävää opetusta, ainoastaan uskontotieteen opetusta,
jolla ei saa opettajan pätevyyttä. Koulutuksesta vastaavat opettajat tekevät
lisäksi yhteistyötä kirkon piispojen kanssa opetusmateriaalin kehittämisessä ja
strategisessa suunnittelussa.
Ennen uskonnonopetuksen uudistusta opetus oli teemoitettu Raamatun kirjojen
mukaan ja tavoitteena oli opettaa raamattukeskeisesti ja hengellisyyttä arjessa
painottaen. Uudistuksen myötä uskonnonopetuksessa on nyt 7 eri osa-aluetta ja
tavoitteena on edetä omasta laajempaan uskonnolliseen ymmärrykseen. Opetus on
sisältölähtöistä ja painottaa oppilaan omaan elämään liittyviä yhteyksiä.
Tavoitteena on, että uskonnon opiskelu olisi merkityksellistä oppijalle.
Unkarin Helluntaikirkon kasvatustoiminta
Helluntaikirkolla on 37 uskonnonopettajaa, jotka opettavat 1-7 luokkalaisia,
yhteensä noin 1700 nuorta. Pienemmät kirkkokunnat ovat lisänneet yhteistyötä
uskonnonopetuksessa. Tavoitteena on kehittää järjestelmällinen rakenne
uskonnonopetuksen tueksi, koska koulun kautta tavoitetaan myös liikkeen
ulkopuolisia jäseniä. Uskonnonopetus kouluissa nähdään uutena mahdollisuutena
ja kirkko on ottanut tosissaan tämän mahdollisuuden kehittämisen.
Vuodesta 2011 alkaen uskonnonopetukseen osallistunut ensimmäinen ikäluokkaa valmistuu pian koulusta. Kirkossa mietitään nyt, miten nämä nuoret jatkavat uskonnon parissa. Nuorisotyössä käytetyt nk. ”herkistämisohjelmat” pyrkivät osaltaan tukemaan kokemuksellista ja elämyksellistä osallistumista kirkon toimintaan. Vastuunkanto, taloudellisen tuen kerääminen vähävaraisten auttamiseksi sekä sosiaalisen median mahdollisuudet ovat hyväksi havaittuja menetelmiä. Haasteita on saada nuoria, 18–28-vuotiaita mukaan seurakuntien toimintaan. Valtakunnallisia nuorten tapahtumia ei ole.
Ekumeeninen ja uskontodialoginen toiminta Unkarissa
Unkarin Ekumeeninen neuvosto toimii isossa ja kauniissa Ekumeenisessa keskuksessa,
joka on eri kirkkokuntien yhteinen rakennus. Ekumeenisessa neuvostossa toimii
11 jäsenkirkon lisäksi tarkkailijayhdistyksiä. Katolinen kirkko on
tarkkailijajäsen. Neuvosto koostuu 8 toimikunnasta, joissa kaikissa ovat eri
kirkkokunnat edustettuina. Kirkkojen nuorisotyöntekijät vastaavat yhdessä
nuorisotoimikunnan tapahtumista. Toimikuntien työskentelyaika on 6 vuotta.
Uusin on 6 vuotta sitten perustettu uskontodialoginen toimikunta, joka
osallistuu kaikkeen uskontoihin liittyvään keskusteluun. Ekumeenisella
neuvostolla on hyvät yhteydet Unkarin muslimien kanssa. Yhdessä keskustellaan
uskonnollisista kysymyksistä sekä muodostetaan yhteisiä kannanottoja medialle.
Valtion näkee positiivisena asiana kirkkojen ekumeenisen toiminnan ja tukee järjestötason toimintaa. Valtio arvostaa Ekumeenisen neuvoston toimintaa kirkkokuntien yhteisenä äänenä, jolla keskustella valtion kanssa. Valtio näkee tärkeänä ja tukee myös Aasian uskontojen edustajien perustamaa uskontodialogitoimintaa. Unkarin edustaja Euroopan Neuvostossa ajaa uskontodialogin asiaa Brysselissä.
Haasteita ja mahdollisuuksia
Unkarissa on tapahtunut viimeisten 30 vuoden aikana isoja muutoksia. Valtio on
muuttunut kommunistisesta hyvin liberaaliksi. 1990-luvulla Unkariin palasi toisen
maailmansodan jälkeen rajojen toiselle puolelle jääneitä unkarilaisia. Jugoslavian
hajoaminen toi maahan unkarilaisia ja serbialaisia. Yliopistoissa opiskelee
paljon kehitysmaista tulevia opiskelijoita. Nk. uuden aallon maahanmuuttajista
muslimien kanssa on ongelmia. Omat haasteensa tuovat Unkarin romaniväestö,
jonka ongelmien ratkaisemiseen valtio antaa paljon resursseja. Kaikkiaan tällä
hetkellä Unkarissa on 13 eri kansallisuutta. Heidän joukossaan on 10 000
kiinalaista, joilla on myös oma unkarilais-kiinalainen koulu.
Uusia haasteita tuovat uskontojen moninaisuus, erityisesti islamin
radikalisoituminen ja toisaalta syrjäytyminen. Unkarissa islamia edustaa kaksi
eri ryhmittymää. Toisen kanssa valtio tekee hyvää yhteistyötä, mutta toinen
ryhmä asetti haramin hallituksen ylle.
Uskontokasvatuksessa yhteistyökumppaneiksi
Unkarin luterilaisen kirkon pedagoginen tiimi etsii yhteistyökumppaneita yhteisiin hankkeisiin opetuksen tulosten kasvattamiseksi, inkluusio-opetuksen parantamiseksi, opettajien lisäkoulutukseen, uskonnonopetuksessa toinen toiselta oppimiseen sekä paikallisten opetussuunnitelmien tekemiseen. Helluntaikirkko on hyvin kiinnostunut ja mielellään mukana nuorten aikuisten toiminnan kehittämisessä ja kaikenlaisessa koulujen uskonnonopetukseen liittyvässä toiminnassa. Ekumeeninen neuvosto on avoin erilaisille yhteistyön muodoille ja kiinnostunut koulutusyhteistyöstä. Valtion edustaja oli hyvin kiitollinen mahdollisuudesta tavata ja toivoo vastaavanlaisten tutustumismahdollisuuksien jatkumista.
Opintomatkan tavoitteena ollut tutustuminen uskontokasvatukseen, ekumeeniseen toimintaan Unkarissa, Unkarin luterilaisen kirkon kasvatustoimintaan sekä Unkarin Helluntaikirkon kasvatustoimintaan toteutui todella hyvin. Käydyt keskustelut unkarilaisten kanssa avasivat monenlaisia uusia ajatuksia yhteisistä toimista opetuksen, kasvatuksen ja koulutuksen alueella. Mukana olleille suomalaisille matka vahvisti keskinäistä yhteistyötä ja ystävyyden siteitä.
Virpi Paulanto, Suomen Ekumeenisen Neuvoston nuorisojaoston jäsen,
Ketkokoordinaattori
Leevi Ahopelto, Helluntailiikkeen koulupalvelun toiminnanjohtaja
Pekka Iivonen, opetusneuvos, Opetushallitus
Gyula Lukács, tulkki