Pyhän Henrikin muistopäivän ekumeeninen delegaatio vieraili Roomassa 16.-21. tammikuuta 2023. Delegaatiota johti tänä vuonna piispa Kaisamari Hintikka Espoon ev.-lut. hiippakunnasta. Suomalainen delegaatio on vieraillut Roomassa vuodesta 1985 lähtien. Suomen Ekumeenisen Neuvoston pääsihteeri Mayvor Wärn-Rancken haastatteli delegaation kuulunutta veli Gabriel Salmelaa:
Veli Gabriel osallistuu ensimmäistä kertaa ekumeenisen
delegaation matkaan Roomassa.
Kysyin häneltä, miten hän kokee osallistumisen delegaatioon?
Veli Gabriel kokee, että se on suuri siunaus, ilo ja etuoikeus. ”On hienoa saada olla
mukana tässä hyvin merkittävässä tapahtumassa ja ekumeenisessa hengessä, jossa
on mukana katolisen kirkon edustajia mutta myös luterilainen piispa Kaisamari
Hintikka ja Haminan piispa Sergei Suomen ortodoksisesta kirkosta. Saamme tavata
Rooman piispan, paavin ja tämä on ainutlaatuinen kokemus ja hetki”, toteaa veli
Gabriel.
Veli Gabriel on dominikaaniveli, suomalainen, vihitty diakoniksi ja papiksi
Helsingin hiippakunnassa piispa Teemu Sipon toimesta. Ekumeniatausta on ollut
ikään kuin sydämessä, verissä ja hengessä lapsuudesta asti. Vanhempani ovat
luterilaisia, setä on ollut helluntaipastori ja niitä vaikutteita on ollut
läsnä koko elämän ajan. Olemme rukoilleet Jeesusta iltarukouksessa. Se on oman
hengellisen elämän ydin, joka on minun mielestäni ekumeeninen ja on omalta
osaltani tieni johtanut dominikaaniksi.
Miten löysit dominikaaniveljet?
Minulla oli hengellisen etsinnän aika jo nuorena rippikouluiässä tuli ajatus,
että halusin pyhittää koko elämäni Jumalan palvelukseen. Ja se oli kokemus
Jumalan rakkaudesta. Evankeliumin todellisuusviesti ja sen levittäminen omassa
elämässä on ainutlaatuisinta ja hienointa, tavoiteltavinta. Tuli ajatus, että
koko elämän persoonan antaminen siihen käyttöön olisi hieno lahja ja
mahdollisuus. Opiskelin teologiaa Helsingin yliopistossa ja ajattelin että
minusta tulee luterilainen pappi, koska se oli ainoa malli, mikä minulla oli
mielessä tai kokemuksesta. Opintojen aikana keskityin keskiajan teologiaan ja
Tuomas Akvinolaiseen.
Minulla oli hyvät professorit ja Tuomas Akvinolaisen kautta kiinnostuin katolilaisesta teologiasta, kristillisestä moraalista ja kokonaisvaltaisesta käsityksestä koko maailmankaikkeudesta, ihmisestä hengellisenä ja ruumiillisena olentona, jossa on hyveet mutta myös kristillinen maailmankatsomus, että on Jumala ja miten Hän toimii maailmassa. Mikä on Pyhä Henki, mikä on Pyhän Hengen rooli nykymaailmassa.
Halusin kokonaisvaltaisen filosofisen, loogisen ja koherentin käsityksen itsestä, maailmasta ja Jumalasta. Tähän Tuomas Akvinolainen antoi sellaiset vastaukset, jotka koin omalla kohdallani todeksi. Tästä tuli intellektuaalinen tapa elää kristittynä tai nähdä maailmaa kristittynä. Tässä oli myös sellainen sattuma, että Tuomas Akvinolainen oli myös dominikaaniveli ja hänessä yhdistyi toinen elementti: kaipuu Jumalaan ja pyhitettyyn elämään. Dominikaanisääntökunta elää puolimonastista, kontemplatiivista elämää, meillä on kontemplatiivinen aktiivinen elämänmuoto. Siinä kolahtivat palaset kohdalleen, sekä älyllinen että hengellinen etsintä. Sisäinen hengellisen elämänmuodon kaipuu löytyi dominikaanisesta sääntökunnasta.
Milloin annoit lupaukset?
Menin novisiaattiin 2008, novisiaatti kestää yhden vuoden, jonka jälkeen
annetaan ensimmäiset lupaukset kolmeksi vuodeksi. Sen jälkeen annetaan ikuiset
lupaukset. Ikuiset lupaukset annoin Oslossa vuonna 2013. Olen ollut Helsingissä
vuodesta 2014. Kun tulin Suomeen, minut vihittiin diakoniksi.
Delegaation koostuu eri kirkkokunnista ihmisiä. Millaisia ekumeenisia
keskusteluja on käyty tässä ryhmässä?
Hyvin laajapohjaisia, koska ohjelmaan on kuulunut vierailut esimerkiksi uskontojen
välisen vuoropuhelun virastossa, jossa kuultiin viraston edustajan esitys
uskontojen välisestä vuoropuhelusta ja siinä tuli virikkeitä paavi Franciscus
paavikauden kohtaamisista, joka oli tärkeä elementti ja siitä aukesi
keskusteluja. Ryhmän sisällä keskustelimme näistä vapaamuotoisesti. Kysymyksiä nousi siitä, miten suhtaudutaan ekumeenisesti toisiin kristittyihin ja laajemmin millä
tavalla voidaan hyödyntää ekumeenisen kohtaamisen, kuuntelemisen kykyä sekä
ymmärtämisen taitoja kohtaamisessa toisen uskonnon edustajan kanssa. On ollut myös
henkilökohtaisempia keskusteluja, mikä on esimerkiksi karismaattisen liikkeen
rooli tai Pyhän Hengen toimintaa ja miten me näemme ne omissa työkuvioissa ja
erilaisissa yhteisöissä.
Onko jotain uutta tullut esille?
Itse vanhan kirkon ja perinteen edustajana liturgiasta puhutaan aina eri
näkökulmista ja jumalanpalveluksen eri muodoista. Itselle jäi kotitehtäväksi
ortodoksisen Markuksen liturgia, josta en ollut aikaisemmin kuullut. Se on
käytössä itäisessä ortodoksisessa kirkossa ja haluan tutustua siihen.
Katolisessa kirkossa on messun viettäminen voi kestää 20–30 minuuttia, heidän
perinteessään on pidemmät eukaristiset liturgiat, mutta Markuksen liturgia on
lyhyin.
Mikä oli mielestäsi tämän matkan kohokohta?
Mielestäni paavin tapaaminen oli kohokohta, paavin yksityisaudienssi sekä Pyhän
Henrikin messu, jossa luterilainen piispa Kaisamari Hintikka saarnasi. Paavin
tapaaminen oli ikimuistoinen. Yllätys oli, että hän oli meitä vastassa
kirjaston ovella. Kokemus oli sydämellinen, hengellinen ja syvästi vaikuttava
kokemus siitä, että ollaan kirkon sydämessä. Paavissa Pietarin seuraajana
kohtaa koko kristikunnan historian, nykyisyyden ja sen maailmanlaajuisen
yhteisön, sen hengellisen isän.
Millainen ekumeeninen ilmapiiri on Suomessa?
Koen, että on kasvavassa määrin avoimuutta toisia kristittyjä kohtaan. On
ymmärrystä toisenlaisiin tapoihin, käsityksiin ja elämänmuotoihin. Yhteistä
työtä on helppo tehdä monin paikoin. On aito pyrkimys, että pääsemme nauttimaan
edellisten sukupolvien ekumeenisesta työstä teologisesti ja niitä hedelmiä voi
korjata. On avoimuutta ja vähemmän pelkoa eri kristillisiä perinteitä kohtaan.
Tässä mielessä ekumeeninen ilmapiiri on avoin ja hyvä.
Mitä katolilaisella kirkolla on annettavaa ekumenialle?
Liturginen, historiallinen hengellisyyden monimuotoisuuden rikkaus voi olla
sellaista, joka tarjoaa avartavia ja uudella tavalla virvoittavia hengellisiä
mahdollisuuksia ja aarteita ammennettavaksi. Toinen on intellektuaalinen
traditio. Katolisessa kirkossa on paljon kansainvälisen yliopiston ja
tutkimuksen perinnettä ja sen mukanaan tuomaa tapaa keskustella
intellektuaalisella tasolla voi hyödyntää.
Mitä katolinen kirkko voi oppia muilta?
Käytännönläheisyys, dynaamisuus, ei-pappiskeskeinen työntekijäkulttuuri, vaan
maallikkoaktiivisuuden arvostaminen ja sen kehittäminen.
Millainen on ekumenian tulevaisuus Suomessa?
Suomessa joka kasvavassa määrin monikulttuuristuu ja sekularisoituu, yhteisen
todistuksen ja palvelun vetovoima kasvaa. Ihmiset, jotka ottavat kristinuskon
vakavasti ja joille se on henkilökohtaisesti tärkeä, voivat löytää ekumeenisesta yhteistyöstä tavan todistaa kristillisen identiteetin mielekkyydestä ja
tarjota välineitä, tukea sekä matkakumppanuutta. Ekumenian tehtävä on olla
yhteisen kristillisyyden ääni ja sen vahvistaminen. Ei kaikkien ongelmien ja
ristiriitojen voittaminen.
Haastattelu ja kuva. Mayvor Wärn-Rancken