Haaste
Kuinka tuomme esiin kertomuksia esivanhemmista ja pyhistä, jotka asuivat keskuudessamme ja lauloivat lauluja uskosta, toivosta ja vankeudesta vapautumisesta?
Rukous
Sorrettujen Jumala,
Avaa silmämme näkemään vahinko, jota edelleen aiheutetaan
sisarillemme ja veljillemme Kristuksessa.
Antakoon Henkesi meille rohkeutta laulaa yhteen ääneen
ja korottaa äänemme yhdessä niiden kanssa, joiden kärsimystä ei kuulla.
Me rukoilemme Jeesuksen nimessä. Aamen.
Viittaukset:
[3] ’Minstrel’-esityksiä on pidettu amerikkalaisen viihteen ensimmäisenä alkuperäisenä
muotona. Ne saivat alkunsa 1830-luvulta yhdistäen kasvojen maalaamista
mustaksi, jossa oli pääasiassa kyse valkoisten käyttämästä teatterimeikistä (blackface),
ja teatterituotantoja, jotka kuvasivat halventavin tavoin afroamerikkalaisten
elämää ja persoonallisuuksia. Tästä huolimatta 1890-luvulla afroamerikkalaiset
taiteilijat "mustasivat kasvonsa", lauloivat, tanssivat ja
keskustelivat provosoivista kysymyksistä kuten seksistä "värillisissä
’minstrel’-esityksissä" samalla, kun he tunsivat yhä kasvavaa vastuuta
vastustaa mustien identiteetin stereotypisointia naurettavina, primitiivisinä
ja erityisen aistillisina, mikä johti heidät kehittämään näyttömöllä sellaisen
itseilmaisun, joka tasapainotti rasistisia stereotypioita ja poliittista puhetapaa.
[4] Japanissa syntyi 1600-luvulla Geishan rooli
”taitelijana”, joka viihdytti tanssilla, musiikilla, keskustelulla ja muin
tavoin erilaisissa teeseremonioissa.
[5]. Buffalo Bill Cody perusti vuoden 1876 Little Bighornin taistelun jälkeen
Villin lännen show’n, joka kiersi ja esitteli kaikkea villiin länteen liitettyä
mukaan lukien historiallinen esitys kenraali Custardin viimeisestä
taistelusta. Suurimman vetonaulan tarjosivat oikeat Amerikan
alkuperäisasukkaat, joita ei esitetty villeinä vaan kesytettyinä, ja jotka
osallistuivat esityksiin samaan aikaan, kun Yhdysvaltain hallitus kävi vielä
sotaa ”intiaani”-territorioissa.