Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeen tavoitteena on korvata Ilmavoimien vuodesta 2025
alkaen poistuva Hornet-kalusto uudella monitoimihävittäjällä. Suomen yli 60 hävittäjän
tilaus on Euroopan suurimpia.
Ilmavoimien Hornet F/A-18-kaluston käyttöiäksi on laskettu rasitusseurannalla noin 30
vuotta. Arvio pohjautuu niin rakenteiden kulumiseen lentotoiminnassa kuin koneen
erilaisten järjestelmien vanhenemiseen. Kolmenkymmenen vuoden käyttöikä tarkoittaa,
että viimeisetkin nykyisistä Horneteista poistetaan käytöstä vuoden 2030 lähestyessä.
Uusia hävittäjiä tarvitaan siten jo 2025, kun ensimmäiset Hornetit ovat 30-vuotiaita.
Suomi on pyytänyt tarjoukset Hornetit korvaavista hävittäjistä viideltä toimijalta, joiden
konetyypit ovat Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon,
Lockheed Martin F-35 ja Saab Gripen E/F. Päätös tehdään vuonna 2021, toimitukset
vuodesta 2025 eteenpäin.
Hornet-hävittäjillämme on nykyään viisi eri tehtävätyyppiä, joista myös sen seuraajan
tulee suoriutua:
1) erilaiset ilmasta ilmaan -tehtävät, joista tärkein on hävittäjätorjunta,
2) ilmasta maahan -tehtävät, joilla tarkoitetaan pääasiassa Maavoimien taistelun
tukemista,
3) ilmasta merelle -tehtävät, jotka liittyvät rannikkopuolustukseen ja Merivoimien
taistelun tukemiseen,
4) ilmasta pintaan -tehtäviin liittyvä kyky iskeä kauas hyökkääjän selustaan (niin
kutsuttu kaukovaikuttamiskyky) sekä
5) tiedustelu-, valvonta-, johtamis- ja maalinosoitustehtävät, joilla voidaan edesauttaa
kaikkien puolustushaarojen taistelua yhdessä ja erikseen.
Eräänlainen kuudes vaatimus on ilmavoimien hajautettu toimintatapa: kriisiaikana
hävittäjäkalusto voidaan hajottaa lentotukikohtiin ympäri Suomen, ja lentotoimintaa
harjoitetaan myös tilapäisistä maantietukikohdista.
Kaikki viisi ehdokasta ovat erilaisissa alan julkaisuissa olleet arvioinneissa kärkipäässä
kun mitataan koneiden kyvykkyyttä 2040-luvulle saakka.
Hävittäjäehdokkaiden lyhyt esittely
Lockheed Martin F 35 A: käytössä 2025 n. 600 kpl
Vahvuuksia: ehdokkaiden kehittynein häiveominaisuus, kehittyneet sensorit ja tutka,
suuri tilauskanta ja oletettu pitkä valmistusaika
Heikkouksia: yksimoottorinen, pitkä kiitotievaatimus (maantietukikohtakäytössä haasteita),
huollon monimutkaisuus
F-18 Super Hornet/Growler: käytössä 2025 n.1000 kpl
Vahvuuksia: paras elektronisen sodan varustus (Growler), koeteltu ja vankka rakenne,
lyhyt kiitotievaatimus, uusi tehokas merimaaliohjus, helppo siirtyä nykyisestä Hornet -kalustosta
Heikkouksia: vanhin ehdokkaista, tulevat päivitykset(?)
Eurofighter Typhoon: käytössä 2025 n. 700 kpl
Vahvuuksia: hyvä ilmasta ilmaan ohjus (Meteor), lyhyt kiitotievaatimus, nopea, isoin asekuorma
Heikkouksia: pieni sisäinen polttoainekuorma, huono näkyvyys laskussa
Dassault Rafale: käytössä 2025 n. 300 kpl. Rinnakkaistyyppi Typhoonin kanssa ja ominaisuudet
lähellä toisiaan
Vahvuuksia: hyvin vahva rakenne ja suuri asekuorma, nopein, hyvät mutta kalliit aseet, lyhyt
kiitotievaatimus
Heikkouksia: kalliit aseet, suorituskyvyn ylläpito harvojen käsissä
Saab Gripen E/F: käytössä 2025 n. 120 kpl
Vahvuuksia: hyvä elektronisen sodan varustus, lyhyt kiitotievaatimus, erittäin nopea
kääntöaika 10 min (laskusta uudelleen lentoon tankattuna ja aseistettuna), kaupan mukana
kaksi Global Eye -valvontakonetta, jotka antavat täysin uutta kyvykkyyttä, mahdollisesti edullisin
hankintahinta ja käyttökulut, suunniteltu erityisesti hajautettuun tukikohtakäyttöön
Heikkouksia: tällä hetkellä harvalukuiset käyttäjät, josta mahdollisesti haasteita jatkokehittelyyn
Raimo Paappa
Tekniikan museon insinööri
Floorankentän aktiivijäsen vuodesta 1997 lähtien