Kurssille mennessäni mietiskelin, että kovin on yritysmaailmapainotteinen sana tuo strategiajohtaminen. Soveltuukohan se oikeastaan tällaiseen klubimuotoiseen vapaaehtoistyön johtamiseen? JOVA-valmentaja Varpu Ylhäinen kuitenkin suomensi hyvin tämän sanahirviön. ”Strategia on bränditarina ja johtaja pitää huolta, että klubina elämme samassa tarinassa”.
Mutta, johan meillä on strategia. Toimintamme alussa se kirjattiin ja edellisellä toimintakaudella sitä päivitettiin vision osalta.
Tulevan kauden presidenttinä olin nyt hieman huolissani. Koin kovin haasteelliseksi sen, että presidentin kausi on leijonaklubeissa vain yhden vuoden mittainen. Miten tämän kaiken ehtisi tehdä, kun presidentin kausi alkaa heinäkuussa ja siihen mennessä pitäisi olla strategia päivitettynä ja strategiaa tukeva toimintasuunnitelma kirjattuna.
Piirikuvernööri Pekka Sarvanto totesi puheenvuorossaan, että ” ei ole olemassa presidentin kausia, vaan on meidän kausia”.
Tämä strategian tarkastelu ja siihen liittyvä arvokeskustelu siis käydään klubissa tällä kaudella nykyisen presidentin aikana ja siinähän se.
Klubihan se on, joka päättää strategian mahdollisisesta päivittämisestä.
Täytyykin siis sopia nykyisen presidentin kanssa, että saisin harjoitella jonkin klubikokouksen vetämistä ja kokouksen aiheena olisi tämä strategian tarkastelu ja mahdollinen päivitys. Kokous olisi siis selkeästi työskentelyvoittoinen klubitapaaminen, josta saan eväät toimintasuunnitelman laatimiseen. Klubikokouksissa viestiminen edellyttää jonkin asteisia esiintymistaitoja ja näitä harjoitelen johtamisvalmennuskoulutuksessa kevään II-jaksolla.
Lion Pirjo Rask