Vierumäen koulussa oli järjestetty juhlasaliin vastaanottotilaisuus, jossa olivat läsnä oppilaat, opettajia ja rehtori. Oppilaille kerrottiin hymypatsaista ja heitä innostettiin kertomalla millainen oppilas sellaisen voisi saada:
”Hymytyttö tai –poika on rehti, luotettava, avulias, reipas sekä iloinen ja hän noudattaa elämässään terveellisiä elämäntapoja.”
Oppilaille hymypatsas on tärkeämpi kuin muut palkinnot. Tarkasti luokissa muistetaan ne lapset, jotka ovat jo saaneet patsaan, ei niinkään niitä, joita on palkittu kirja- tai rahastipendillä. Hymypatsaan saaja on aina oppilaiden arvostama, toteuttaahan hän jakoperusteena olevat kriteerit.
Vuosien, jopa vuosikymmenten saatossa hymypatsaan merkitys ei ole laimentunut. Jakoperusteet ovat hyvin selvillä ja luokkakavereita tarkastellaan niiden pohjalta. Kahta kertaa kun ei voi patsasta saada!
Maailma muuttuu, varsinkin lasten maailma. Hymypatsas tulee säilyttämään tulevaisuudessakin tärkeän aseman. Omalta osaltaan se tukee vahvasti koulun kasvatustavoitteita eikä ole menettänyt asemaansa ajan muutoksissa.