Suomen Lions-liitto ry, piiri 107-N

Helsinge

Matka Alanyaan

Matka Alanyaan 18-23.5.2014

Sunnuntai-iltana seitsemän LC Vantaa / Helsingen leijonaa (Anne, Eila, Eija R, Marja-Liisa, Raija, Renate, Ritva T. ja Tuula) kokoontuivat lentokentälle, josta varsinainen matka Finnairilla Turkkiin alkoi.

Eila oli jo edeltä käsin mennyt järjestelemään Alanyaan paikkoja ja hän oli järjestänyt myös niin, että bikkubussi oli meitä vastassa.  Varsinainen kohteemme oli 2,5 tunnin ajon jälkeen Alanyassa, jonne saavuimme maanantai-aamuna klo 04:00. Eila oli meitä vastassa yöllä ja oli järjestänyt kaikille petipaikat; osalle hänen omasta huoneistostaan ja osalle ystävän tyhjillään olevasta huoneistosta. Arvata saattoi, että uni maistui.
Kauaa emme kuitenkaan ehtineet nukkua, vaan herätys oli jo klo 9 jälkeen.
Pikkubussi kuljettajan kanssa meitä jo odotteli viedäkseen meidät brunssille.
Ravintola sijaitsi vuorenrinteessä, josta oli mahtavat näköalat alas laaksoon. Brunssipöytä oli näkemisen ja kokemisen arvoinen jo monien lajiensa vuoksi, ja herkullinen kaikkine maukkaine alkupaloineen, leipineen, hedelmineen, lihoineen, makkaroineen, tuorepuristettuine mehuineen ym, ym.
Rauhallisen ja pitkän brunssin jälkeen palasimme takaisin alas kaupunkiin ja jäimme shoppailemaan kauppakadulle.

Matkapäiviemme ohjelmaan sisältyi myös vierailu kuuluisassa Turkkilaisessa Hamam-kylpylässä, jossa meidät pestiin kivipaaden päällä ja saimme nautiskella monista erilaisista saunoista ja porekylvyistä. Noin kolmen tunnin käsittelyn jälkeen olimme puhtaita ja rentoutuneita.

Matkallamme näimme upeaa ja jylhää Turkin luontoa, kun teimme retken   Sapaderen kanjonille. Bussimatkalla näimme henkeäsalpaavia maisemia. Kävelimme ”pitkospuita” pitkin kanjonilla, jossa vesiputoukset jylisivät korviahuumaavasti ja puhdas, kylmä vesi vyöryi alaspäin.

Kanjonin jälkeen tutustuimme vuoristossa sijaitsevaan Vanhaan Moskeijaan.

Pääsimme myös vierailemaan turkkilaisen perheen kotiin, joka oli säilytetty sellaisena, kuin heidän kotinsa olivat olleet vuoristossa noin 50-vuotta sitten. Perheellä oli mm. silkkiperhosia, jotka olivat eri vaiheissa, osa toukkina ja osa jo valmiina silkkilankana. Valmiita silkkihuiveja oli myynnissä.

Ehdimme myös rentoutua alueen mahtavalla uima-allasalueella ja pulahtaa virkistäviin Välimeren aaltoihinkin.
Tutustuimme paikallisiin vihannes-, hedelmä- ja vaatemarkkinoihin ja varmaan jokainen teki jonkin edullisen ostoksenkin.

Viimeisen lomapäivän illallinen nautittiin näköalaravintolassa, joka oli Kale-kukkulalle vievän tien varressa. Ravintolan alapuolella avautui Alanya mahtavana valomerenä. Koimme elämyksiä turkkilaisen ruuan tarjoiluissa, joissa meidän jokaisen lautasella oli elävä tuli, joka loisti mahtavasti pimenevässä illassa.

Kotiin lähdimme haikein mielin ja monta ihanaa kokemusta rikkaampina.

Turkista jäi mieleen myös vieraanvaraisuus, ystävällisyys ja puhtaus ja mieli vierailla siellä uudelleen.